21 dagen vegan

Zoals ik in mijn eerste post al vertelde ben ik dit jaar aan mijn vegan avontuur begonnen met behulp van het boek 21 vegan van Dr. Neal D. Barnard.th_21_dagen_vegan
Ik vond het een boek waar moeilijk door te komen was omdat het erg propagandistisch (is dat een woord?) geschreven is. Het is extreem Amerkikaans, dat zie je vooral aan de recepten, pannenkoeken voor het ontbijt worden gezond genoemd, en de tell sell achtige manier van verhalen. Daarnaast worden er erg veel gezondheidsclaims gemaakt die niet allemaal onderbouwd worden door bronnen die voortkomen uit wetenschappelijk onderzoek. Toch staan er ook veel recepten in die ik best gezond zou durven noemen en het is prettig dat je tijdens de 21 dagen dat je bezig bent elke dag een hart onder de riem gestoken krijgt door middel van de 21 verschillende verhaaltjes die daar voor zijn geschreven. Hierin staan bijvoorbeeld keukentips of tips om het vol te houden. Nou heb ik zelf geen moeite gehad om het vol te houden, maar ik kan me best voorstellen dat anderen dat wel hebben. Voor mij waren de “woorden van beroemdheden” iets wat ze best achterwege hadden mogen laten. Ik ga niet harder lopen omdat een beroemdheid dat zegt en ik ga ook zeker niet anders eten omdat een beroemdheid zegt dat dat moet. De motivatie moet denk ik echt van binnenuit komen, anders heb je sowieso niks aan dit soort boeken.
Ik wil het boek niet volledig afkraken, want ik ben er wel echt van overtuigd dat veganisme goed is voor je gezondheid. Het boek claimt echter dat het ook kanker kan genezen en dat vind ik gevaarlijk. Als je eenmaal ziek bent kan een aanpassing in je dieet ongetwijfeld heel erg veel voor je betekenen, maar ik ben ervan overtuigd dat gezondheid in geval van ziekte een combinatie tussen voeding en medische zorg vereist.

Dan even naar mijn 3 weken jubileum als veganist. Ik heb er dus totaal geen moeite mee gehad om het vol te houden, maar ik heb me niet gehouden aan de recepten en dagmenu’s uit het boek. Het zijn recepten die aardig wat bereiding nodig hebben en dat is nou eenmaal niet handig op je werk. Ook heb ik me niet aan het vetarme gedeelte gehouden. Ik geloof niet dat plantaardig vet zo slecht voor je is als dat dit boek wil beweren. In de afgelopen 3 weken ben ik wel bijna 2 kilo afgevallen. Het is niet veel, maar als het in dit tempo doorgaat ben ik daar al dik tevreden over (no pun intended). En eerlijk is eerlijk, ik ben gek op chips, vette olijven en stokbroodjes met lekkers en daar heb ik de afgelopen weken ook veel van gegeten. Het boek beloofd dat je als veganist barst van de energie, daar merk ik nog niet zoveel van. Wel is het zo dat ik de afgelopen maanden intens moe ben geweest en dat ik me sinds de afgelopen week iets energieker begin te voelen. Maar misschien mag ik ook geen wonderen verwachten in 3 weken, de effecten van een levenslang slecht dieet zijn natuurlijk niet over één nacht verdwenen. Ten slotte pijn. Het boek beloofd vele kwalen te verlichten of zelfs weg te nemen (denk aan hoofdpijn, buikpijn, gewrichtspijn enz.) In de afgelopen maanden had ik zeker 2 tot 3 keer per week enorme hoofdpijn. Vandaag heb ik voor het eerst sinds 3 weken hoofdpijn, een enorme verbetering dus. De buikpijn en misselijkheid die ik elke dag had en die me ’s nachts wakker hield is compleet verdwenen en daar ben ik toch echt wel ontzettend blij mee en het maakt me ook een veel prettiger mens.

Long story short ik ben blij 🙂

Bron afbeelding: http://tinyurl.com/azqdece

2 thoughts on “21 dagen vegan

  1. Hallo Laura,
    ik lees je blog sinds vanmorgen,via veganistische receptenhoek gevonden.
    Ik ben sinds ongeveer anderhalve maand veganist.ik werd zo’n 2 maanden geleden vegetarisch,doordat ik het niet meer kon verantwoorden voor mezelf.. dat ik me het dierenleed zo erg aantrok,maar zelf nog steeds meedeed door het eten van vlees kon ik met mezelf niet meer mee in het reine komen.Vandaar begon ik research te doen en vond veel informatie over het dierenleed door toedoen van onze onophoudelijke vraatzucht.ik kwam er ook achter dat het allemaal erg ongezond is.Het drinken van melk heb ik mijn leven lang gedaan en ik wist niet beter dan dat dat goed voor je botten is,maar nu ik er dus achter ben gekomen dat,dat allemaal propaganda is van de voedselindustrie.Je leest wel veel tegenstrijdige berichten van wat wel goed of juist niet goed voor je gezondheid is,maar daarom heb ik besloten om niet alles te lezen,anders word je gek..ik ben nog niet heel erg aan ’t veganistisch koken geslagen,maar flans snelle recepten met tofu in elkaar.Nou lees ik weer dat veel tofu ook slecht voor je is,dus probeer het niet te veel te gebruiken.Het doet me goed om zelfdenkenden te vinden,omdat het niet echt begrepen word door carnivoren.Ze zeggen dan”vegetarisch snap ik nog wel,maar veganisten zijn ongezond”Als ik dan antwoord”Ik heb er veel research over gedaan”..nemen ze dat toch niet serieus.Ik voel me daarom af en toe een “Don Quichot’die tegen de windmolens vecht..maar door mensen zoal.s jij tegen te komen.Dat geeft weer hoop.Je moet je in deze wereld toch altijd staande weten te houden als een andersdenkende..daarom bedankt voor je facebook pagina en blog…een hele mooie dag,
    Sanne Marie

  2. Hoi Sanne Marie,

    Wat super goed dat je zo bewust bezig bent! Ik hoop dat je het volhoudt en dat mijn blog je daar een beetje bij mag helpen 🙂

    Wat je omschrijft herkent denk ik iedere veganist wel een beetje. Iedereen die zo’n keuze maakt krijgt te maken met weerstand, maar je hoeft je niet te verdedigen natuurlijk. De keuzes die jij maakt, maak je voor jezelf en niet voor een ander. En zolang je nog weet waar je het voor doet zit je volgens mij op het juiste pad.

Geef een reactie

