Wat is veganisme?

Wat betekent het eigenlijk om veganist te zijn? Ik denk dat iedere veganist, en vooral ook een ieder die dat niet is, daar een ander beeld bij heeft.
Het misschien welbekende (schrik)beeld is iemand die naast geen dierlijke producten eet of gebruikt dit ook uit alle macht aan anderen probeert op te leggen. En dan niet op een leuke manier. In werkelijkheid is er veel meer mogelijk dan het zijn van een betweterige wereldverbeteraar die alleen maar wortels eet. Scheer dus vooral niet alle veganisten over één kam. (Ik vind zelf die wereldverbeteraars trouwens heel irritant! Ik kom wel is in een winkel waar een veganist werkt en die heeft er een handje van om mij te vertellen wat ik nog verkeerd doe :s )

De mogelijkheden:

– Geen dierlijke producten eten en geen enkel dierlijk product als leer, bont, gelatine e.d. gebruiken.
– Geen dierlijke producten eten, maar wel gebruik maken van producten als bijv. leer.
– Veganistisch eten, met uitzonderingen. Bij deze variant wordt bijvoorbeeld wel is een uitzondering gemaakt voor honing of eieren.
– Parttime veganist, dus een paar dagen per week veganistisch eten en op de overige dagen ‘normaal’ eten, dat kan dan vegetarisch zijn, maar ook met
vlees.

Ik kan me voorstellen dat er nog veel meer variaties mogelijk zijn, maar dit zijn de varianten die ik tot nu toe heb leren kennen.
Zelf probeer ik heel strikt te zijn. Vlees laat ik al jaren staan, gelatine ook (al smokkel ik af en toe met een kauwgompje omdat ik op mijn werk de mensen met wie ik praat niet lastig wil vallen met mijn adem als ik uiensoep of veel knoflook heb gegeten) en sinds januari laat ik alle dierlijke producten staan. Heel af en toe maak ik een uitzondering op honing en eieren. Wanneer mijn vriend een lekkere pasta voor me klaar heeft gemaakt en er blijkt ei in het pastadeeg te zitten ga ik niet lullig doen, en als iemand met alle goede bedoelingen iets gezoet heeft met honing eet ik het ook op. Zuivel en vlees mijdt ik echter wel, ik heb tegenwoordig continu in mijn achterhoofd hoe de dieren moeten lijden om deze producten aan de mens te leveren, maar ook dat door dit soort producten te eten heel veel mensen sterven. Dat kan zijn door de effecten die deze voedingsmiddelen hebben op je gezondheid, maar ook doordat je in een arm land woont en honger lijdt omdat de rijken vlees en zuivel willen eten. Hiervoor wordt kostbare landbouwgrond gebruikt voor het verbouwen van veevoer in plaats van voor voeding voor de bevolking.

Een leren portemonnee heb ik wel en ook leren schoenen zijn te vinden in mijn collectie. Nu zal ik dat niet meer kopen, maar ik vind het onzin om het zomaar weg te gooien. Ik ben nogal tegen verspilling en aangezien mijn portemonnee en schoenen nog in prima staat verkeren gaan deze voorlopig nog niet de deur uit.

Ik doe het dus voor mijn eigen gezondheid, omdat ik er ziek van wordt, maar ook omdat ik stiekem een wereldverbeteraar ben. Als mensen mij er naar vragen wil ik er alles over vertellen, maar ik ben ervan overtuigd dat je deze keuze pas kunt maken wanneer je daar zelf voor 100% achterstaat dus ik probeer nooit iemand over te halen of te wijzen op alle fouten die hij of zij maakt. Overigens, misschien hebben wij veganisten het ook wel helemaal bij het verkeerde eind, wie weet. Ik denk dat iedereen moet doen wat hij of zij goed acht. Ik ben vaak al erg blij als iemand kiest voor bijvoorbeeld biologisch, nu schijnt dat in Nederland lang niet altijd biologisch te zijn, maar het betekent in ieder geval dat er een stukje bewustzijn aanwezig is (denk ik….). Ook maakt het me erg blij dat mensen die bij mij mee eten het vlees en de zuivel niet missen en lekker eten. Dat bewijst dat je geen dierlijke producten nodig hebt om lekker te eten. Ik merk dat veel mensen denken dat ik heel eentonig en vooral heel onsmakelijk eet, maar uit de recepten die (binnenkort) op mijn blog verschijnen blijkt hopelijk het tegendeel. Deze cupcakes bijvoorbeeld zijn vegan en delicious!

Het veganisme is eigenlijk veel meer dan wat je wel en niet eet. Het is ook hoe je met mensen en dieren omgaat. Zo zijn er veganisten die fel tegen het houden van huisdieren zijn, terwijl anderen niet zonder kunnen. Ook zijn er veganisten die geen producten gebruiken die op dieren getest worden of cosmetica gebruiken waarin dierlijke bestanddelen verwerkt zijn. Ik vind dit een onderwerp apart waaraan ik binnenkort meer aandacht zal besteden.

Geef een reactie

