Polenta recept

Vorig jaar zomer was ik op vakantie in Slovenië (als je er nog nooit geweest bent, het is de moeite zeker waard!)
IMAG0466
Ik in Slovenië

Hier heb ik voor het eerst in mijn leven polenta gegeten. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vond het direct lekker. Een goede reden om zelf is te gaan experimenteren met dit gerecht :). Leuk om te weten: polenta is gemaakt van maïs en je kunt er zowel de zoete als de hartige kant mee op. Dit recept is eigenlijk voor op de barbeque, maar in de winter werkt het binnenshuis ook prima in de contactgrill en in de pan.

Dit heb je nodig
– 1 liter water
– 175 gram polenta (ik heb het gevonden bij ekoplaza)
– zout
– 4 knoflooktenen in gekruide olie, uitgeperst (LIDL)
– 2 eetlepels gekruide olie uit de pot knoflooktenen
– 2 eetlepels Vegeta (een soort kruidenmix voor bouillon in een blauw zakje, te koop bij de grotere C1000 winkels)
– (versgemalen) peper
– 50 gram boter

En dit moet je doen
Doe het water in een pan en voeg hieraan het zout (naar smaak, polenta is iets zoetig van zichzelf, dus wees vooral niet zuinig. Hou wel in gedachten dat in de vegeta ook zout zit), de uitgeperste knoflooktenen, de olie en de vegeta toe. Alles goed doorroeren en aan de kook brengen. Wanneer het water kookt kun je de polenta al roerend toevoegen. Het vuur moet nu halfhoog. Blijf continu roeren, liefst met een houten lepel. Na ongeveer vijf minuten heeft de polenta de juiste dikte. Haal de pan van het vuur en roer de boter en, naar smaak, de peper door. Stort het daarna uit in een ingevet bakblik. Als je alleen van die rechthoekige cakebakblikken hebt kun je er denk ik het beste twee gebruiken, anders krijg je hele dikke stukken.
Laat de polenta volledig afkoelen. Dit duurde bij mij nog geen uur. Daarna kun je de polenta in driehoeken snijden.
IMAG0926
Polenta in driehoeken gesneden

Daarna kun je ze op de barbeque, grillplaat of in de pan gooien. Ik heb ze gegrild.
IMAG0928
Polenta op de grill

En uiteindelijk lekker opgesmikkeld natuurlijk.
IMAG0929
Eetklaar

Mocht je ze op de barbeque gooien of in de pan dan moet je natuurlijk niet vergeten ze regelmatig om te draaien 😉 Als ze er uit zien zoals op bovenstaande foto zijn ze klaar om gegeten te worden. Wel handig om te weten is dat je het zeker een week in de koelkast kunt bewaren en dat het ook koud erg lekker is. Helemaal als je er een laagje hummus op smeert.
Ik kan me trouwens voorstellen dat je geen vegeta kunt vinden, maar je zou dan ook 2 groente bouillon tabletten in het water op kunnen lossen.

Eet smakelijk!

8 thoughts on “Polenta recept

  1. Dit ziet er heel goed uit! Ik heb het nog nooit gehad, dus ik ben heel benieuwd. Neem ik de volgende keer mee als ik bij Ekoplaza ben 😀

    • Oh leuk leuk! Mijn vleesetend vriendje heeft ze al goedgekeurd, maar ik ben erg benieuwd hoe anderen het vinden smaken 🙂

  2. Pingback: Linzenburgers recept | Mijn leven als vegan

  3. Dag buurvrouw,

    Leuk om je blog eens te lezen.
    Ik heb hier ook nog een zak staan. Hier in Enschede is het ook te koop bij supermarkt ADA, aan de Haaksbergerstraat. Ik heb er laatst een maisbrood van gemaakt. Was ook erg lekker.
    1/3 polenta, 2/3 bloem, water, zout en gist mengen, 12 uur laten rijzen, krap uurtje in de oven en klaar!

    • Ooh dat is een supertip! Ik denk dat het daar ook nog is veel goedkoper is, de ekoplaza is altijd schreeuwend duur. En ADA is veel dichterbij 🙂

  4. Pingback: BBQ Veggie Burgers | Vega in Vianen

  5. Pingback: De allerlekkerste frietjes ooit! (echt!) | Mijn leven als vegan

Geef een reactie

