Linzenburgers recept

Ik had nog nooit linzen gegeten, maar ze schijnen erg goed te passen in een veganistische leefstijl. Ik had een doos gekocht maar ik vond het er niet erg smakelijk uitzien. Linzensoep sprak (en spreekt) me niet aan, dus ik heb er burgers van gemaakt en daar ben ik erg blij mee! Ik vond ze heerlijk.

Dit heb je nodig
Voor ongeveer 6 burgers
– 1 ui, gehakt
– 3 tenen knoflook, geperst (liefst die uit een potje olie, net als in dit recept)
– 370 ml water
– 1 theelepel gerookte paprika poeder
– peper naar smaak
– 170 gram linzen
– 30 gram zongedroogde tomaten
– 1 eetlepel balsamicoazijn
– zout naar smaak
– gehaktkruiden ( ja echt!)

Dit moet je doen
Bak de ui lichtbruin met maar een heel klein beetje olie of boter op middelhoog vuur in een kleine soeppan.
IMAG0918
Uitjes in de pan

Voeg de knoflook toe en bak dit nog een minuutje mee. Doe het (warme) water in de pan, voeg de paprikapoeder en naar smaak peper en zout toe en breng het aan de kook.
IMAG0919
Hoe het er ongeveer uit zou moeten zien

Roer de linzen erdoor en breng het weer aan de kook. Doe het deksel op de pan en laat het zachtjes koken voor ongeveer 20 minuten waarbij je af en toe doorroert.
IMAG0922
Na 20 minuten koken

Haal daarna de pan van het vuur en voeg de zongedroogde tomaten, de balsamicoazijn en de gehaktkruiden naar smaak toe. Pureer dit vervolgens zo goed mogelijk met een staafmixer.
IMAG0923
Gepureerd

Proef hoe je het vind smaken, je kunt nu nog kruiden toevoegen. In mijn geval betekent dat vaak nog heel veel gehaktkruiden toevoegen. Als je tevreden bent over de smaak vorm je er balletjes van die je vervolgens plat drukt en bakt. Ik bak ze zelf in de grill om ze vetarm te houden, maar in de pan met een beetje boter gaat ook prima.
IMAG0925
Klaar!

Het leuke aan deze burgers is dat je ze ook heel goed in kunt vriezen :).

5 thoughts on “Linzenburgers recept

Geef een reactie

