Afstuderen: Stress to the max

Afgelopen donderdag had ik mijn laatste stagedag en dat betekent: tijd voor de volgende stap! En dat is natuurlijk het afstuderen. Mijn afstudeerpartner en ik hadden echter grootse plannen en daarom zijn wij al veel eerder begonnen met het afstuderen, namelijk al in november. Als stagelopen je niet genoeg stress en drukte oplevert, moet je is proberen om je stage te combineren met afstuderen. Hello to sleepless nights.

Maar nu is het dan eindelijk zover, ons plan is helemaal goedgekeurd, alle intakegesprekken zijn gevoerd en we zijn klaar voor het geven van onze training! Aanstaande dinsdag is de eerste training en ik heb er hartstikke veel zin in. Wel jammer dat ik de stageverslagen nog moet schrijven, nog 3 andere verslagen moet schrijven en nog een vak moet herkansen, het laat zich raden: dat gaat allemaal niet lukken voor de deadlines. Maar mijn doel is om voor september met de hele boel klaar te zijn zodat ik door kan naar de Universiteit om daar door te studeren voor psycholoog. Dus ik heb nog even… en dat vertel ik mezelf elke dag maar weer. En elke nacht, wanneer ik er nachtmerries over heb of wakker van lig. En op zulke momenten vind ik het ook onbegrijpelijk van mezelf dat ik niet elke vrije minuut die ik heb investeer in het maken van die verslagen. Gelukkig kan ik er op andere momenten ook anders over denken, want ontspanning op zijn tijd is ook belangrijk, dus schrijf ik een blog, zaai ik groente en fruit voor de moestuin die ik hopenlijk binnenkort heb (hier ga ik nog over schrijven), kijk ik series of een film, spreek ik af met vrienden of doe ik wat leuks met het vriendje. En ondertussen ben ik ook al op zoek naar een parttime baan om de Universiteit te kunnen bekostigen.

In deze razend drukke periode heb ik ineens enorme kaascravings. Misschien moet ik in deze periode heel veel wilskracht ophoesten om alles te doen wat ik moet doen waardoor ik de kaas plotseling bijna niet meer kan weerstaan, dus af en toe spendeer ik ook nog wat tijd aan het kijken van filmpjes of documentaires over de bio-industrie waardoor alle trek in kaas gelukkig snel weer vergaat.

En als het allemaal echt niet meer gaat vertel ik mezelf altijd maar dat studeren niet mijn leven is en mocht het om wat voor reden dan ook allemaal niet lukken, dat het dan vast wel op een andere manier goed voor me zal komen. Lekker cliché, maar ik ben erg happy en positief en ik denk niet dat het wel of niet hebben van een diploma daar iets aan gaat veranderen.

Ik heb trouwens nog hele mooie bloemetjes gekregen voor het afsluiten van mijn stageperiode, daar wordt ik natuurlijk ook blij van 🙂
TulpVan de stageplek zonnebloem Van het vriendje

One thought on “Afstuderen: Stress to the max

Geef een reactie

