DIY: De bewuste boekenkast

Ergens vorig jaar kwam ik ernstig ruimte te kort voor al mijn boeken. Tig tripjes naar verschillende kringloopwinkels konden mij niet aan een mooi exemplaar helpen en ook marktplaats bood geen uitkomst. Omdat ik heeeel erg tegen verspilling ben (want slecht voor het milieu e.d.) koop ik zelden nieuwe meubels, dus dat wou ik ook nu niet doen. Daarom kwam ik met een ander idee, namelijk zelf een boekenkast maken! Helaas ben ik geen geweldige klusser, dus ik had wat kant en klaar materiaal nodig. Ik wou graag een kast met veel hokjes en na veel nadenken kwam ik uit bij ouderwetse fruitkistjes.

Deze bleken nog erg lastig te vinden in de buurt, maar wel heel veel in het westen. In het westen werden ze verkocht voor een paar euro per stuk, maar hier durfden de mensen 10 tot 12 euro per kratje te vragen. Omdat ik er zeker 20 wou hebben vond ik dat veel te duur, dus ze moesten uit het westen komen. Maar dat was natuurlijk niet goed voor het milieu. Met veel geluk en hulp van Annemiek van kookboek.nl (waar ik de kratjes wel is in de winkel had zien staan) vond ik iemand die elk weekend naar het westen reed, precies naar de plaats waar mijn kratjes vandaan moesten komen. Deze meneer vond het geen probleem om ze voor me mee te nemen 🙂

IMAG0378

Waar ik niet helemaal over na had gedacht was dat deze kistjes erg oud en heel veel gebruikt zijn. Ik heb ze allemaal moeten repareren en schuren en ik heb er enorm veel veroeste nietjes (de orderbonnen werden er vroeger aan genniet), spijkers en punaises uit verwijderd en vervangen. Letterlijk een dagenlange klus.

IMAG0382 IMAG0384

Na dit (verbazingewekkend rustgevende) geklus kon ik mijn kratjes eindelijk gaan schilderen. Ik heb ze eerst opgestapeld zoals ik ze wou hebben staan. De kistjes zijn allemaal van verschillend formaat en ik wou ze om en om in een andere kleur schilderen, dus het was handig om van te voren te weten hoe ze het best in elkaar passen. Vervolgens heb ik ze allemaal genummerd, waarna ik ze kon schilderen.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:

IMAG0633

En het leuke is dat je hem steeds weer anders in kunt richten (dat kan natuurlijk met elke kast :p), nu bijna een jaar later ziet ie er zo uit:

kast

Zoals je ziet, heel erg voedsel georiënteerd met een theevak, een koffievak, een pasta vak enz. 🙂

Ik denk dat de kast nog wel iets bewuster had gekund. Ik heb voor gerecycled materiaal gekozen en er is geen extra benzine verbruikt om ze hier te krijgen, maar ik geloof dat de verf die ik gebruikt heb niet bepaald milieuvriendelijk was. Al met al ben ik er toch best tevreden over en voor een kleine 100,- euro heb ik een gigantische boekenkast 🙂

Mijn volgende project wordt een salontafel van palethout van een bedrijf uit de buurt. De plannen zijn er al, nu de tijd nog.

Maken jullie ook wel is je eigen meubels, of recycle je een bestaand meubel?

One thought on “DIY: De bewuste boekenkast

Geef een reactie

