De dikke vegan

Een vooroordeel dat over veganisten schijnt te leven is dat ze allemaal slank zijn. En niet zomaar slank, maar mega slank. En als je als veganist wat overgewicht hebt, hoor je er eigenlijk niet bij.

fat vegan
Bron

Om nog even terug te komen op het boek “21 dagen vegan”, waar ik het hier al eerder over gehad heb, dat beweert dat je kilo’s afvalt wanneer je overstapt op een veganistische lifestyle en het boek “skinny bitch” van Rory Freedman dat in de titel al suggereert dat het veganisme goed is voor de lijn. Erg misleidend! Want ook als veganist kun je namelijk best overgewicht hebben. Ik heb me de eerste twee maand heel streng aan de regels uit 21 dagen vegan gehouden, en ik was nog geen twee kilo afgevallen. Die kilo’s zijn er nu nog steeds af, maar daar blijft het ook bij.

Verbazingwekkend vind ik het dat als je via google zoekt naar diëten of informatie zoekt over het veganisme, je eindeloos veel pagina’s vind die het veganisme aanraden om af te vallen. Ik probeer zelf zo gezond mogelijk te eten en ik train bijna elke dag van de week heel intensief. Toch ben ik een goede tien (!) kilo te zwaar volgens het BMI. Maarja, ik ben gek op chippies en chocola, en dol op een stokbroodje in het weekend met lekkere tapenades en andere vette smeersels. Ik eet dit niet dagelijks en ik vreet niet door totdat ik niet meer kan, maar blijkbaar heb ik niet zo veel nodig om iets te zwaar te zijn. Dus ondanks dat ik veganistisch eet en 90% van de tijd heel gezond eet, ben ik geen skinny bitch.
Ik wil met deze post mensen zeker niet ontmoedigen om het veganisme een kans te geven, maar als je het doet om af te vallen is het de moeite waard om er is over na te denken of je het dan om de juiste redenen doet. Ieder lichaam gedraagt zich anders en het volstoppen met groente en fruit geeft geen garantie op het verlies van kilo’s.

En oja, alle andere dikke vegans: ik vind jullie super en je hoeft echt niet dun te zijn om de boodschap van het veganisme uit te dragen!

7 thoughts on “De dikke vegan

  1. Nice blog! Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat ik geen vegan kon zijn omdat ik niet dun ben.. Werd er moedeloos van. Mensen denken al snel dat je echt alleen op wortels leeft.. Maar er is zoveel vegan lekkers!

    • I know, echt teveel lekkers! En dan ben ik ook nog is gek op koken en bakken en ja, iemand moet al die cupcakes opeten toch….

  2. Ha, komt me bekend voor! Ik ben te zwaar. Ik eet veganistisch, ik eet véél groente en fruit, maar ook veel borrelnootjes. Tja. Mijn gewicht heeft niets met veganisme te maken, wel met teveel snacken en te weinig bewegen.

  3. Leuk artikel! Ik ben vanaf mijn 16e vegetarisch, waarvan 2 jaar veganistisch en ik heb toch best behoorlijk wat overgewicht. Ik hou van lekker eten, bak geregeld veganistische koekjes en ander gebak. Dat ik daar geen dierlijke producten bij gebruik en bij voorkeur volkorenmeel, doet weinig af aan de calorieën. Verder eet ik wel veel groente en fruit en volkorenbrood. Maar gewichtsverlies is toch een kwestie van calories in, calories out. Het is niet zo dat vegan calorieën niet aanzetten natuurlijk 🙂

Geef een reactie

