Challenge: Goede voornemens midden in het jaar


Perfectionist

Ik kan nogal een perfectionist zijn. Of in andere woorden: ik kan urenlang bezig zijn en toch niks afkrijgen waardoor ik bergen van stress maak. Want ja, perfectionisme is vaak eigenlijk heel erg nutteloos. Je verliest je in details die niet belangrijk zijn en aan de dingen die je echt wil doen kom je vaak niet toe.

Vooral de laatste tijd had ik erg veel last van de negatieve bijkomstigheden van perfectionisme. Ik had het gevoel dat ik niks af kreeg,en voor een redelijk actief iemand kreeg ik ook eigenlijk maar weinig voor elkaar. Nu ik vakantie heb bekijk ik op de dag zelf wat ik wil doen. Meestal betekent dat, dat ik ’s ochtends wakker wordt met een enorme lijst aan taken/dingen in mijn hoofd waarbij ik geen idee heb hoe ik dat aan moet pakken of hoeveel tijd dat gaat kosten. Sommige dingen blijf ik daardoor telkens maar uitstellen omdat ik denk dat het teveel is, en andere dingen doe ik juist veel te goed. En steeds vaker betrap ik mezelf erop dat ik denk “laat maar, ik krijg het toch niet goed af” en “Ik doe het een andere keer wel”. Ik vind het hartstikke leuk om te sporten, koken, bakken, lezen enz. maar ook dat waren allemaal dingen die ik ineens niet meer deed. En door de stress die ik er door ervaar ga ik ook nog is veel te veel snoepen. Allemaal niet de bedoeling dus. Heel gek ook is dat ik, ondanks dat ik vakantie heb, continu het gevoel heb tijd tekort te komen.


Perfectionisme is niet handig

Afgelopen weekend bedacht ik me ineens dat het gebrek aan structuur wel is het probleem zou kunnen zijn. Dat leek me niet zo moeilijk op te lossen. Dus ik heb eerst een lijstje gemaakt van wat ik graag allemaal (goed) wil doen op een dag. Daar staan dingen op zoals: Ritme en regelmaat aanbrengen in mijn dagen, zorgen voor voldoende slaap, gezond eten, sporten, minder TV kijken, werk/studie, en nog veel meer. Sommige dingen zijn heel erg vanzelfsprekend, maar ik heb ze toch allemaal opgeschreven zodat ik er bij het maken van mijn planning rekening mee kan houden. Daarnaast noteer ik in een appje op mijn mobiel overdag dingen die ik tegenkom die ik wil doen (bijvoorbeeld de badkamer schoonmaken, maar ook leuke dingen zoals lekker creatief bezig zijn). Vervolgens heb ik een tabel gemaakt waarop ik een dag van te voren per uur invul wat ik wil/moet gaan doen. Ik vul eerst dingen uit mijn agenda in en dan de dingen die ik door de dag heen op mijn lijstje heb genoteerd en de dingen die ik dus afgelopen weekend als goede voornemens op had geschreven. Ik plan hierbij ook wat uurtjes vrij in een dag, mocht er iets onverwachts gebeuren dan is daar gewoon ruimte voor en kunnen dingen opgeschven worden. Als iets echt niet lukt verhuist het gewoon naar de volgende dag. Ik heb nu dus voor heel veel dingen een bepaalde tijd gereserveerd en ik hoop mezelf hiermee een beetje te kunnen leren dat niet alles perfect hoeft.


Perfectionisme is niet nodig

Gisteren heb ik voor het eerst met mijn “rooster” gewerkt en dat beviel best goed! Ik had tijd om alles te doen wat ik moest doen, tijdom te sporten, tijd om te lezen en tijd om iets met Mark te doen. Ik had zelfs tijd om drie maaltijden te koken en koekjes te bakken :). Toch merk ik wel dat je aardig gedisciplineerd moet zijn om je aan zo’n schema te houden. Vandaag is het bijvoorbeeld veel minder goed gelukt. Ik zag namelijk ineens de pakjes haarverf in de badkamer liggen en toen wou ik natuurlijk mijn haar verven. En dat heb ik ook gedaan, waardoor ik aan andere dingen niet toe kom. Maar dat is niet erg, dat schuift dus door naar morgen en ik ben weer een mooie redhead.

Zie je, dat perfectionisme is helemaal nergens voor nodig ๐Ÿ˜‰

3 thoughts on “Challenge: Goede voornemens midden in het jaar

  1. Pingback: 30 dagen yoga | Mijn leven als vegan

  2. Dit herken ik veel te goed… Omdat ik freelance werk, is mijn leven vol “to do” lijsten. Helaas gebeurt het ook regelmatig dat bepaalde taken steeds naar een nieuwe lijst overgeschreven worden in plaats afgehandeld. Boven mijn bureau hangt dit citaat: ”Done is better than perfect”, maar daar kan ik me ook niet zo goed aan houden ๐Ÿ™‚

    • Het is ook echt heel moeilijk, want er zijn natuurlijk ook altijd klussen die helemaal niet leuk zijn en die makkelijk naar een volgende dag (of week) verschoven worden. Daarom plan ik die als eerst en dan iets leuks erna (al werkt dat ook niet altijd hoor ๐Ÿ˜‰ ).

Geef een reactie

