Pinterest friday: Pumpkin time!

Zoals ik eerder al schreef ben ik op zoek naar creatieve manieren om de groenten uit de tuin lekker te verwerken. Gelukkig barst Pinterest van de inspiratie en lekkere recepten. Deze week probeerde ik van mijn eerst geoogste pompoen koekjes te maken.

IMAG1373_20130820145228830
De eerste pompoen!

In Amerika wordt er echt van alles gemaakt met pompoen, maar hier wordt er geloof ik nog niet zo heel veel mee gedaan. Zonde, want het is erg lekker. Gelukkig zijn er zat recepten te vinden :). Ik vond dit recept voor pumpkin biscuits op Pinterest. En man wat zien die er lekker uit:

6230313075_14d3f74aed_z
Yummie!

Ik liep al snel tegen een probleem aan. Het recept vraagt om pompoenpuree. Iets wat in Amerika schijnbaar volop te verkijgen is, maar wat hier nergens te vinden is. En helaas, mijn pompoen was alles behalve purree. Gelukkig is het erg makkelijk zelf te maken:
Je moet de over voorverwarmen op 170 graden. Je snijdt je pompoen doormidden (dit is het moeilijkste deel van het hele recept, wat was dat ding hard zeg), schept het zaad en zachte spul eruit (zaadjes bewaren, kun je mooi weer zaaien voor volgend jaar) en legt ze met de opengesneden kant naar beneden op een met aluminiumfolie beklede bakplaat in de oven.

IMAG1375

En na een uurtje ziet het er dan zo uit:
IMAG1377

Even af laten koelen en dan kun je het vruchtvlees er met een lepel uitschrapen en fijndrukken/roeren en tadaa! Je hebt je eigen pompoenpuree gemaakt. En extra fijn is dat je huis er enorm lekker van gaat ruiken.
IMAG1378

Nu ik alle ingrediënten had kon ik aan de slag. Jammer genoeg ging het vrij snel niet meer zoals ik wou. Bij het mixen van de droge ingrediënten met de boter wou maar geen mooi deegje ontstaan. Ik heb gekneed totdat ik er spierpijn van kreeg maar het bleef raar kruimelig spul. Na een tijdje was ik het zat en heb ik de rest van de ingrediënten erbij gedaan en gekneed. Om een lang verhaal kort te maken, het wou voor geen meter. Wat ik in mijn beslagkom had liggen ging eerder door voor behanglijm dan voor koekjes deeg, en het zag er niet naar uit dat ik hier koekjes uit zou kunnen gaan steken.
Toch rook het verschrikkelijk lekker en ik was wel benieuwd hoe het zou smaken als ik het zou bakken. Ik heb dus geprobeerd om het op de bakplaat te krijgen en dat is gelukt in een soort vormeloze hoopjes:
IMAG1381

Tijdens het bakken rook het echt superlekkker in huis, een soort kerstmisgeurtje denk ik, daar deed het mij in ieder geval aan denken. De hoopjes kwamen net zo lelijk uit de oven als dat ze er in waren gegaan:
IMAG1382

Ik was een beetje bang dat ze taai zouden zijn, maar ze waren echt super lekker! Het waren meer een soort broodjes dan koekjes geworden,maar we hebben er heerlijk van gesnoept. Ze waren wel echt het lekkerst toen ze warm en net uit de oven waren, maar afgekoeld zijn ze ook prima. Ik zou ze denk ik afgekoeld combineren met een vanillesausje of iets dergelijks de volgende keer :).

Geef een reactie

