Kick the addiction

Hoewel ik bij vlagen bijzonder gezond leef, ben ik het grootste deel van de tijd toch een verschrikkelijke snoepkont. Ik heb suikercravings, en als ik geen suiker eet ben ik niet te genieten. Zoals ik het zie ben je dan aardig verslaafd.
Sugar addict

En als het nou bij één koekje of chocolaatje blijft zou het nog niet zo erg zijn, maar helaas als een echte addict kan ik geen maat houden. Menig maaltijd is vervangen door een reep chocola, zak jelly beans of pak koekjes. En daar voel ik me altijd rot over. Voor mijn opleiding heb ik verschillende literatuurstudies gedaan naar de invloed van voeding op je psyche en gezondheid, dus ik zou niet alleen beter móeten weten, ik wéét ook beter! Maar hypocriet als ik ben, doe ik alsof ik achterlijk ben en kat ik iedereen af die mij op mijn slechte gewoontes wijst. Dom, want ik ben inmiddels beland op het punt waarop mijn kleding knelt en ik altijd moe ben.

Met behoorlijk wat tegenzin schrijf ik daarom nu dat ik me vanaf maandag 6 januari tot en met woensdag 5 februari op doel #18 van mijn day zero project ga storten. Mensen in mijn omgeving, wees gewaarschuwd!

Zoals je al een beetje kunt lezen is dit doel niet zomaar uit de lucht komen vallen. Al eerder heb ik periodes zonder suiker geleefd, en het beviel me elke keer goed. Maar ja, je gaat een keer overstag voor een gebakje op een verjaardag en meteen kickt de verslaving weer in. De reden dat ik van suiker af wil is eenvoudig: suiker is slecht voor je. De blogs over suikervrij leven schieten inmiddels als paddenstoelen uit de grond en ook de boekenwinkels liggen vol met boeken over hoe je zonder suiker moet leven. Waarschijnlijk kan iedereen wel een voorbeeld van de slechte effecten van suiker noemen, maar voor de beeldvorming (en motivatie) noem ik er toch een paar:
– Tandbederf (heel naar, vooral als je tandartsangst hebt.)
– Suikerziekte
– Depressie
– Verlaagde weerstand
– Huidaandoeningen zoals eczeem
– Hoofdpijn
– En nog een heleboel meer!

Sweet Tooth

Deze keer wil ik natuurlijk dat ik het volhoudt, daarom heb ik me voorbereid. Ik heb via onder andere Pinterest allemaal recepten verzameld voor suikervrije lekkernijen, want mijn grootste struikelblok is de zoete trek. Ik ben van plan om te zorgen dat ik altijd één van deze recepten klaar heb staan, zodat ik de juiste keuze kan maken als ik een craving heb die ik niet kan weerstaan. Suikervrije producten uit de supermarkt wil ik niet, omdat daar vaak weer andere hele ongezonde zoetstoffen in zitten.
Verder eet ik enorm vaak uit verveling/stress/*vul willekeurige emotie in*, de standaard emotie eter dus. Om dit te voorkomen wil ik dit doel maar meteen combineren met doel #14. Een maand lang elke dag yoga doen. Door sport neemt je trek in ongezonde voeding vaak af. Bovendien zorgt yoga ervoor dat je tot rust komt door de nadruk op de ademhaling waardoor emoties beter gereguleerd worden. Dus als ik cravings heb, ga ik wat yoga oefeningen doen. Als dit niet kan omdat ik bijvoorbeeld op school ben ga ik op één van de vele blogs over suiker lezen om toch maar vooral gemotiveerd te blijven het vol te houden. De eerste blogs die ik zeker door ga spitten zijn Blij zonder suiker, Suikervrij maakt blij en mijn favoriet Focus on foodies

Wat natuurlijk altijd helpt is om zo’n uitdaging samen aan te gaan, dus wil je ook een maand (of langer) suikervrij, laat het weten! Wederzijdse motivatie kan zo enorm helpen. Verder denk ik dat ik maar een afstreep kalender ga maken, ergens over de helft moet dat ook wel motiverend zijn toch?

3 thoughts on “Kick the addiction

  1. Had al gereageerd op je FB pagina, maar ik wil denk ik ook een tijdje suikervrij gaan doen, je hebt me geïnspireerd de laatste stap te zetten, ik houd je blog in de gaten voor de tips (A)

  2. Pingback: Day Zero Project update #1 | de wannabe vegan

Geef een reactie

