Tips om van je verslaving af te komen

Suiker is verslavend, en zoals met elke andere verslaving zul je van suiker moeten afkicken. Dat betekent dat je, zeker in de eerste dagen, last kunt krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid, emoties, irritaties, jeuk en ga maar door. Niet leuk dus. Maar ik beloof dat als je hier doorheen bent je zult merken dat je meer energie krijgt en vanzelf minder trek krijgt in suiker en juist meer in gezonde dingen. En om te zorgen dat je door deze periode heen komt heb ik wat tips voor je:

1. Drink water. Nee, drink VEEL water. Vaak eten we omdat we denken dat we honger hebben terwijl we eigenlijk dorst hebben. Ik heb altijd een fles water bij me en drink zeker twee liter per dag, en eigenlijk heb je dat ook wel nodig. Vind je water niet zo lekker? Gooi er dan is een paar schijfjes citroen of muntblaadjes in, Yummie! En thee is natuurlijk ook prima, maar wel zonder suiker natuurlijk.

2. Suiker is moeilijk te weerstaan als het overal om je heen is. Probeer dus om in ieder geval je huis zo suikervrij mogelijk te maken. Ik ga niet zeggen dat je alle snoep en frisdrank nu maar weg moet gooien, want verspilling is zonde, maar pak het bijvoorbeeld in een doos en verstop het ergens waar je niet vaak komt. Weggeven kan natuurlijk ook.

3. Heb je, net zoals mij, een partner of huisgenoot die niet met je mee wil doen? Ik leg alle snoep en koek van Mark op één plek en daar kom ik dan verder niet meer bij, en als hij wat wil hebben kan hij het gewoon pakken.

4. Cravings zijn echte killers van je goede gedrag. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik een goede craving heb, kan ik compleet vergeten waarom ik ook alweer wou stoppen met het eten van suiker en zo een hele reep chocola opeten. Cravings wil je dus voorkomen. Een goede manier om dit te doen is door meerdere maaltijden per dag te eten, waarbij je iedere twee tot drie uur wat eet. Zo krijg je tussendoor minder snel trek en dus ook minder snel zin in suikerrijke voeding. Hoe zo’n eetpatroon eruit kan zien zal ik jullie de komende weken laten zien aan de hand van wat eetdagboeken van hoe ik eet. In het begin kan het trouwens heel moeilijk zijn om zo te eten, want misschien heb je helemaal niet zo vaak honger. Het heeft mij enorm veel geholpen om elke 2,5 uur een wekker te zetten zodat ik wist wanneer ik weer wat moest eten. En voor de afvallers onder ons: er wordt regelmatig beweerd dat deze manier van eten er voor zorgt dat je vetverbranding verbetert en je dus af zou kunnen vallen.

5. Gezonde snacks zijn een MUST tijdens deze uitdaging. Soms blijf je een craving houden ondanks dat je voldoende en op de juiste momenten eet, genoeg drinkt en elke verleiding in de omgeving verwijderd hebt. Voor deze momenten is het handig om een snack bij de hand te hebben. Vaak helpt het als je een stuk fruit eet. Voor mij werken mango en ananas altijd erg goed, want dit is enorm zoet fruit. Maar voor de momenten waarop zelfs dit niet werkt moet je iets anders achter de hand hebben, probeer bijvoorbeeld de suikervrije snackballetjes uit de vorige post. In de komende weken zal ik nog meer recepten plaatsen voor dit soort situaties.

6. Zorg voor afleiding. Heb je een craving waar je echt niet vanaf komt, zorg dan dat je wat afleidends kunt doen. Kijk een film, lees een boek, of lees nog even door waarom suiker ook alweer zo slecht voor je is. Je kunt ook gaan sporten, bellen met een vriend of vriendin, lekker douchen, creatief aan de slag gaan en wat je zelf ook maar kunt bedenken.

7. Slaaaaaaaaaap! Eén van mijn favorietste hobby’s, maar tegelijkertijd ook een hobby waar ik niet genoeg tijd aan besteed. Stom, want te weinig slaap verstoort je lichaam waardoor je vaak meer eet dan je nodig hebt. En alsof dat nog niet erg genoeg is zorgt het er ook nog is voor dat je suikercravings toenemen (want suiker is instant energie, maar wel de verkeerde soort). Probeer dus op tijd naar bed te gaan en op tijd op te staan. Ik ga niet zeggen dat je elke nacht 8 uur moét slapen, want ieders slaapbehoefte is anders, maar test is uit wat voor jou het beste werkt. Geloof me, dit is een lifesaver in deze uitdaging.

Heb je zelf ook nog tips? Laat ze achter in de comments, ik ben erg benieuwd hoe jullie met deze uitdaging omgaan!

4 thoughts on “Tips om van je verslaving af te komen

  1. Goede tips. Het lijkt me alleen wel lastig als je partner niet mee doet (wel begrijpelijk misschien, maar toch lastig).

    • Dankje 🙂 Ja dat is ook lastig, maar iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzes maken. En ik zie het maar gewoon als een extra uitdaging 😉

  2. Sporten! Een half uurtje hardlopen of gewoon lekker wandelen helpt ook! Je bent en goed bezig, je hoofd is vrij, geen suikers in de buurt. Tegen de tijd dat je thuis komt ben je zo trots op jezelf dat het weer makkelijker is om niet toe te geven aan de verslaving! succes!

  3. Pingback: Day Zero Project update #1 | de wannabe vegan

Geef een reactie

