Waarom je nooit op dieet moet gaan

Het is vandaag 18 januari, dat betekent dat we al weer een goede twee weken in het nieuwe jaar zitten. Elk jaar maken miljoenen Nederlanders goede voornemens, en als we kijken naar de statistieken uit het verleden hangt het merendeel van deze goede voornemens al weer aan de wilgen.
Eén van de meest voorkomende goede voornemens uit de afgelopen decennia is afvallen. En dat betekent dat elk jaar in januari een heleboel mensen op een radicale manier aan het diëten gaan.
Ik vind dat je dat niet moet doen. Binnen enkele weken stoppen ze er alweer mee omdat het niet vol te houden is, het verloren gewicht komt er weer aan met vaak zelfs nog wat extra grammetjes of zelfs kilo’s extra en deze mensen wachten het jaar weer rustig af tot het moment dat ze weer goede voornemens kunnen maken. Het enige goede hieraan is dat de dieetindustrie elk jaar in januari een financiële boost meemaakt, maar daar wordt jij als gefrustreerde diëter niet blij van lijkt me.

Bron

Ook ik ben jaren achter elkaar in deze valkuil gestruikeld. En hoewel ik het meerdere malen een aantal maanden vol heb gehouden ben ook ik er altijd zwaarder van geworden en heb ik er geen enkele gezonde gewoonte aan over gehouden. En dat komt omdat je door te diëten ook echt geen enkele gezonde gewoonte aan leert. Maar we willen nu eenmaal allemaal leuk gevonden worden, en de norm in onze cultuur lijkt zo te zijn geworden dat leuk gelijk staat aan slank. Net zoals dat mooi gelijk staat aan slank. En dat terwijl bijna iedereen prachtige volle mannen en vrouwen kent, en dan bedoel ik niet alleen celebrity’s zoals Beyonce en Kim Kardashian maar ook mensen in je eigen omgeving. Echt waar, kijk maar is goed. Als je die gekke normen even laat voor wat ze zijn en daaraan voorbij kunt kijken zul je zien dat elk mens iets moois heeft, ongeacht wat zijn of haar gewicht is.

In de afgelopen jaren ben ik niet meer op dieet geweest. En hoewel ik wat te zwaar ben, heb ik door bewust te eten wel gezonde gewoontes aangeleerd. Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals elke ochtend ontbijten. Maar ook heb ik geleerd hoe ik gezonder kan koken. En uiteindelijk val ik wel af, het gaat alleen langzamer dan met een (crash)dieet. Echter is bij mij het resultaat wel blijvend! Het verschil met een dieet is dat bij een gezond eet en beweegpatroon je lichaam zelf de balans op zoekt en daarmee ook het gewicht dat het beste bij jou past. En als dat voor mij resulteert in een maat 40 in plaats van de door velen felbegeerde 36, wat dan nog? Uiteindelijk is de balans in je lichaam aanwezig en dat is zoveel belangrijker dan een getal dat je hebt leren begeren vanuit opgelegde maatschappelijke normen.

Wat ik nog veel belangrijker vind is het mentale deel dat bij diëten hoort. Veel mensen lijken dit te vergeten: Jij bent niet je lichaam. Je lichaam is slechts een omhulsel voor jouw gedachten, ideeën, emoties en alles wat jou maakt tot wie je bent. En wat ook vaak vergeten wordt is dat voeding hier veel invloed op heeft. Als je gezond gaat eten zul je na een tijdje ervaren dat je je prettiger gaat voelen op het mentale vlak. En dat zul je naar verloop van de tijd aan de buitenkant gaan zien. Je verandert dus letterlijk van binnenuit. Je vind de mentale balans en je lichaam vind vanzelf zijn fysieke balans.

Ik probeer hiermee niet te zeggen dat je niet moet afvallen wanneer je veel te zwaar bent. Ik ben me ervan bewust dat overgewicht een groot gezondheidsgevaar vormt en de plaag van onze tijd is, maar ik ben van mening dat je er wel anders tegen aan kunt leren kijken waardoor je je een leefstijl eigen kunt maken die zowel mentaal als fysiek helemaal bij jou past en die je daardoor vol kunt houden. En ten slotte denk ik dat we onze normen aan moeten leren passen, want ook graatmager zijn heeft gezondsheidsrisico’s. En wanneer er, zoals nu steeds vaker gebeurt, mannen en vrouwen met een meer voorkomend postuur in tijdschriften staan we ze gewoon models in plaats van ‘plus-size-models’ gaan noemen ontstaat er misschien zelfs wel een verplaatsing van wat we als maatschappij hebben leren zien als mooi.

Hoe kijken jullie hier tegen aan en wat zijn jullie ervaringen?

4 thoughts on “Waarom je nooit op dieet moet gaan

  1. Ha! Ik probeer af te vallen (en dat lukt) door mijn eetpatroon te veranderen. Ik moet zeggen dat het nu nog een beetje als een dieet voelt, omdat ik anders eet dan ik gewoonlijk at. Maar het is de bedoeling dat ik deze manier van eten vol ga houden, misschien iets minder streng dan ik momenteel doe. Ik wil afvallen om gezonder te worden. En, eerlijk is eerlijk, ik voel me prettiger en mooier als ik slanker ben dan ik nu ben. Het is belangrijk van jezelf te houden zoals je bent, maar veel ongezonde troep naar binnen werken (zoals ik deed) is ook niet erg liefdevol.

    • Ik ben er ook zeker voor dat je je prettig moet voelen in je eigen lichaam hoor. Zolang het om de juiste redenen is 🙂

      En ik denk dat een nieuwe leefstijl in het begin altijd een beetje als een dieet voelt, vooral omdat je heel veel niet mag. Ik ben daarom op zoek gegaan naar wat wel mag (want ik hou van de positieve kant!) en heb echt heel veel nieuwe dingen leren kennen. Ik eet nu gevarieerder en vaak ook lekkerder dan voorheen 🙂

      • Jaaaa, ik eet inmiddels ook veel lekkerder. Ik neem fijne salades mee naar mijn werk, die zijn zoveel beter dan die kleffe boterhammen, haha.

  2. je hebt helemaal gelijk! wij zijn nu ook eetpatroon aan het aanpassen. dat we afvallen is mooi meegenomen maar dat we ons beter voelen is de fijnste bijkomstigheid!

Geef een reactie

