Day Zero Project update #1

Aan het begin van dit jaar schreef ik hier mijn lijst uit voor mijn day zero project. De volledige lijst vind je op deze pagina.
Ik geloof dat ik er daarna nooit meer iets over geschreven heb, terwijl één van mijn doelen nog wel was om een blog te schrijven over elk behaald doel. Heel dom dat ik dat gewoon vergeten ben, want ik ben wel druk bezig geweest met het afstrepen van doelen. Daarom doe ik nu een update waarbij ik alle doelen voor jullie afstreep die ik tot nu toe behaald heb.

komt het:

Gezondheid
#14 Een maand lang elke dag yoga doen.
Dit is inmiddels echt een goede gewoonte van me geworden. Hoewel ik het nu niet meer elke dag doe, omdat ik daar toch iets te ongedisciplineerd voor ben, doe ik toch zeker 3 tot 4 keer per week aan yoga. Ik heb het wel daadwerkelijk een maand lang elke dag gedaan hoor, maar daar kreeg ik soms ook wel een beetje stress van. Soms past het gewoon echt even niet in je dag en dan moet je het toch nog doen. En ook voor yoga geldt, als het moet is het ineens niet meer leuk.

#16 Aerial yoga lessen volgen.
Aerial yoga is yoga in een soort hangmat, al doet het mij meer denken aan een parachute die op de kop hangt. Ik ben lid geworden van een yogaschool die deze lessen aanbiedt en heb er inmiddels al heel wat lessen gevolgd. Helaas bieden ze de les maar één keer per week aan en op een nogal onmogelijk tijdstip waardoor het me niet lukt om elke week te gaan, maar de les wordt wel steeds voller, dus wie weet gaan ze ooit meerdere lessen per week aanbieden. Uit dit doel maak ik een nieuw doel, namelijk een yoga swing in huis halen en gebruiken. Ik heb er al één gevonden die je in een deurkozijn kunt bevestigen zonder dat je van die nare haken in je plafond of kozijn moet laten plaatsen, ik moet er alleen nog even flink voor sparen.

aerial yoga

#18 30 dagen geen suiker eten.
Dit heb ik gedaan, volgehouden en ik heb er over geblogd, namelijk: hier, hier, hier, hier en hier. Als je ook suikervrij wil gaan, voor een tijdje of voor altijd, zijn dit nuttige posts om een keer te lezen. Het beviel mij op zich heel goed, maar ik had niet het idee dat ik er de energie mee won die ik ermee dacht te winnen. Ik vond het vooral heel vermoeiend om continu maar alle ingrediënten lijstjes te lezen. Dat heeft er wel toe geleid dat ik nu een stuk puurder eet, bijna alleen maar verse producten. Dat is natuurlijk sowieso stukken beter, want in bewerkte producten zit vaak niet alleen maar suiker maar nog veel meer dingen die niet goed voor je zijn.

Huisje, boompje, beestje
#22 Een huis kopen.
Dit ging eigenlijk ineens heel snel allemaal. Samen met Mark woonde ik in een flatje in een niet zo mooie wijk van de stad. De flatjes hadden geen verwarming en waren erg gehorig. Toen er een ‘minder sociaal’ gezin met een stuk of 6 kinderen kwam wonen (stel het je even voor in een kleine flat met twee slaapkamers….) was voor ons de maat vol, we moesten daar weg. Na vele slapeloze nachten, door het kabaal bij de buren, gingen we op gesprek bij de hypotheker om ons te laten informeren. Dit was begin december. Vanaf dat moment bekeken we bijna dagelijks meerdere woningen en op 31 december tekenden we de papieren voor de woning waar we in april dit jaar de sleutels van hebben gekregen. Binnenkort zal ik ook een blog over dit nieuwe paleisje schrijven, met before and after foto’s.

#25 Buffetkast in greywash zetten.
Tijdens de verhuizing had ik een aantal dagen voor klusjes, omdat ik bijvoorbeeld moest wachten totdat het stucwerk droog was. Deze tijd heb ik gebruikt om een aantal meubels op te knappen, waaronder de buffetkast.

#26 Eettafel schilderen.
Hiervoor geldt hetzelfde als voor de buffetkast.

Moestuin
#28 Mijn zaaiplan afmaken.
Nou, die is af hoor. Een prachtig zaaiplan, al zeg ik het zelf. Ik heb per maand beschreven wat er gezaaid, verzorgd en geoogst moet worden én hoe je dit precies moet doen. Ik heb er door de drukke verhuizing en verbouwing echter geen gebruik van kunnen maken en er is dit jaar erg weinig gebeurd in mijn moestuin.

Reizen
#41 Met Mark naar Londen.
Afgelopen september waren Mark en ik 5 jaar samen. Ik wou hem verassen en boekte een reis naar Parijs. Helaas werd deze reis een paar dagen voor vertrek geannuleerd door de organisator. Van het geld dat we terugkregen konden we nog een last-minute trip naar Londen regelen en zo kwamen we daar dus terecht. We zijn er 5 dagen geweest en Londen was super! Vanzelfsprekend hadden we veel regen, maar ondanks dat zijn we bijna non-stop onderweg geweest want we wouden niks missen van deze prachstad.

In het vliegtuig

Andere dingen
#55 Verkoop al je overbodige spullen voordat je gaat verhuizen.
Vanaf het moment dat ik wist dat we zouden gaan verhuizen ben ik bezig geweest om alle spullen die we in huis hadden uit te zoeken. Enorm veel hadden we niet meer nodig en kon dus weg. Ons gasfornuis en de vaatwasser verkochten we via marktplaats, met de gashaard die we net nieuw hadden gekocht, zitten we nog steeds. Het is natuurlijk ook niet meer van deze tijd om geen verwarming in je huis te hebben, dus er zullen weinig mensen op zoek zijn naar een gashaard.

#56 Geef weg wat je niet kunt verkopen.
Nouja, dit was geen kwestie van niet kunnen, maar meer van geen zin hebben. Ik heb de auto vol geladen met van alles en nog wat en naar een mevrouw gebracht die het op rommelmarkten verkoopt. Het geld dat zij hier mee verdient komt ten goed aan goede doelen. Dat vind ik een mooi idee. Daarnaast heb ik veel dingen weggegeven aan vrienden.

#63 Hou een maand lang the bullet journal bij.
Mijn bullet journal en ik zijn inmiddels met elkaar vergroeid. Ik heb hem het hele jaar dagelijks gebruikt. Twee weken geleden liet ik hem per ongeluk op kantoor liggen en ik had meteen het gevoel dat er een groot gat in mijn geheugen zat. Voor iedereen die nog niet bekend is met een bullet journal, ik zal er binnenkort meer over uit leggen.

Dat was het voor nu. Toch al aardig wat doelen als ik het zo bekijk, en ik heb er weer een paar nieuwe bij. Omdat ik nog lang niet aan de 100 doelen zit ben ik benieuwd aan welke doelen jullie werken en wat nog mist op mijn lijstje? Als je zelf een Day Zero Project zou doen, welk doel mocht er dan absoluut niet ontbreken?

Credits foto’s: 1

Advertenties

Hachee met aardpeer (recept)

Zo, nog even een superlekker recept voor het weekend!

Eerder dit jaar stak ik in mijn moestuin aardperen in de grond, maar ik had echt geen idee of ik ze überhaupt zou lusten. Ik heb gelezen dat je ze het beste pas kunt oogsten nadat het gevroren heeft, en dat was nog niet gebeurd toen ik een bak met aardperen bij de AH tegenkwam. Ik was inmiddels zo benieuwd naar de smaak dat ze wel mee naar huis móesten.

Een aardpeerbaby die ik eerder dit jaar pootte

Een aardpeerbaby die ik eerder dit jaar pootte

Tja, toen had ik dus een bak aardperen in huis en geen idee wat ik daarvan moest maken. Een aardpeer ziet er een beetje vreemd uit, met allemaal knobbels en een soort geschubde schil en ik had geen idee hoe het zou smaken. Google resultaten kwamen niet verder dan een ‘nootachtige’ smaak, daar kon ik dus ook niet veel mee. Dus ik ging op smulweb op zoek naar een recept. En na heel veel suffe recepten kwam ik een recept tegen voor vegetarische hachee met aardperen! Met een paar kleine aanpassingen was het vegan en het smaakte echt heerlijk! Eerlijk is eerlijk, het smaakte niet als hachee, maar zeker net zo lekker. En ook niet verkeerd, we kunnen er met zijn tweeën drie keer van eten.

Ingrediënten

– 500 gram vegetarische rundreepjes (ik gebruikte vegan teriyaki stukjes)
– 250 gram champignons in kwarten
– 4 uien, gesnipperd
– 4 tenen knoflook, fijngesneden
– 1 middelgoot blikje tomatenpuree
– 4 eetlepels bloem
– 550 ml groente bouillon (zelf maken door 1 bouillontablet op te lossen in 550ml water)
– 400 gram aardperen, geschild en in schijfjes gesneden
– 200 gram wortelen, in blokjes gesneden
– 1,5 theelepel gedroogde tijm
– 4 laurierbladen
– peper
– 1 flesje La Trappe dubel
– zout

Bereiding

Verwarm wat olie in een grote diepe pan (bijvoorbeeld een soeppan) en bak hierin je vleesvervanger aan. Wanneer dit klaar is doe je het `vlees` in een schaal. Verwarm nog wat olie in de pan en bak hierin de uien en de champignons totdat de ui glazig (gelig) wordt. voeg nu de knoflook toe, roer goed door en voeg daarna de tomatenpuree toe. Roer totdat de tomatenpuree egaal verspreid is, zet het vuur lager en laat het gerecht 10 minuten met de deksel op de pan smoren. Voeg vervolgens de bloem toe en roer dit er goed door, let op dit kan klonteren, als je goed roert verdwijnen de ergste klonten wel. Giet nu de bouillon erbij en roer nog een keer goed door. Voeg je ‘vlees’, aardperen, wortelen en de kruiden toe en, je raadt het al, roeren maar. Breng aan de kook en schenk dan het bier in de pan, laat dit helemaal uitschuimen en roer dan nog een keer door. Wanneer het mengsel weer kookt zet je het vuur laag en leg je het deksel met een kier open op de pan. Laat het gerecht 35 minuten sudderen, vergeet niet af en toe te roeren.

Serveren met aardappelpuree en je hebt een heerlijk gerecht voor een donkere winteravond. Ook lekker met een biertje erbij 🙂

Fat, sick & nearly dead

Nee, dit gaat niet over mij of de staat van mijn gezondheid. Gelukkig. Fat, sick & nearly dead is de titel van een documentaire die ik vorige week op Netflix zag en die best wat indruk op me heeft gemaakt.

Fat, sick & nearly dead

In deze documentaire volg je Joe, een Australiër met flink overgewicht en aardig wat gezondheidskwaaltjes. Hij slikt een aardige hoeveelheid medicijnen, maar wil het liefst weer gezond zijn zonder medicijnen te hoeven gebruiken. Hij is van mening dat hij dit kan bereiken door een ander eetpatroon aan te nemen. Om dit te bereiken start hij met 60 dagen sapvasten. En dat is het punt waarop ik deze documentaire bijna weer uitzette.

Ik ben niet bepaald een fan van sapvasten. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ervan overtuigd dat je heel veel voedingsstoffen uit sappen kunt halen en dat dit een awesome kick-off van een nieuwe levensstijl kan zijn, mits je dit niet langer dan een paar dagen achter elkaar doet. Maar deze beste man wou dit dus 60 dagen lang gaan doen. Voornamellijk omdat je amper vetten binnen krijgt tijdens zo’n kuur ben ik er huiverig voor. Ook al zijn we met zijn allen door de media geïndoctrineerd tot het geloven dat vet slecht voor je is en je dik maakt, je kunt absoluut niet zonder! Heel simpel uitgelegd wordt vet in je lichaam ingezet als geleider waardoor de cellen in je lichaam boodschappen aan elkaar door kunnen geven. Je hebt het dus letterlijk nodig om te kunnen leven.

Maar goed, terug naar de documentaire. Ik bleef kijken, ik weet niet of het het leuke Australische accent was of de leuke tekenfilmpjes waarmee de documentaire werkte om dingen op een grappige manier uit te leggen. Ik was geïntrigeerd. Joe gaat naar Amerika om zijn sapkuur te doen. De eerste 30 dagen verblijft hij op één plek, de 30 dagen daarop trekt hij rond. Overal neemt hij zijn sapcentrifuge mee naartoe, hij heeft zelfs een sapcentrifuge op een accu aangesloten in zijn auto zodat hij mensen die hij tegen komt op zijn reis een versgemaakt sapje kan laten proeven. En hij spreekt veel mensen. Veel mensen zijn geïnteresseerd, en hij weet zelfs mensen te inspireren hetzelfde te doen als hij. Tijdens zijn sapkuur staat Joe onder controle van dokter Fuhrman, die bekend is om zijn werk in, en boeken over voeding en gezondheid. Na de sapkuur eet Joe alleen nog maar plantaardig voedsel. Je ziet Joe veranderen van een man met ernstig overgewicht naar een gezonde man, die geen medicijnen meer hoeft te gebruiken (sorry, spoiler, maar dit was makkelijk te raden toch?)

Door deze documentaire ben ik (nog) beter na gaan denken over wat ik eet. Verschrikkelijk veel eten komt in een pakje en is bewerkt. Dit brengt heel wat teweeg in je lijf, zonder dat je dit direct merkt. En wanneer je het eindeijk wel merkt kan het al veel te laat zijn om er wat aan te doen. Maar Joe is niet de enige persoon in deze documentaire die mij tot inzichten heeft gebracht. Joe weet iemand te inspireren zijn pad te volgen, en ook hij wordt gevolgd in deze documentaire. Ik ga jullie niet vertellen hoe het verhaal van deze persoon verloopt want ik heb er zelf enorm veel plezier aan beleefd hiernaar te kijken en ik hoop dat jullie dat ook gaan doen! Als je aan het twijfelen bent of plantaardig eten nou wel zo goed voor je is, of je hebt even nieuwe motivatie nodig om het vol te houden (want gezond eten in een wereld vol verleidingen is nou eenmaal verschrikkelijk moeilijk vol te houden) dan raad ik je ook echt aan om deze docu te kijken.

Mocht je je nou echt geïnspireerd voelen, dan is er ook nog een website van Joe waarop je veel informatie kunt vinden, maar ook recepten voor sap en maaltijden, foto’s en verhalen van mensen die het gedaan hebben en nog veel meer.

Update #2 en simpele soep

Vorige week schreef ik hier over mijn nieuwe goede voornemens om een gezonder leven te leiden. Vandaag geef ik jullie de tweede update. Laten we beginnen met een foto:

Ik in augustus

Ik in augustus

Deze foto is genomen in augustus, het is er nog niet van gekomen om fatsoenlijke foto’s te maken voor deze blog, maar gaandeweg zullen er foto’s van mijn vooruitgang komen. Tussen augustus en nu is er ook eigenlijk niks veranderd. Overigens loop ik doorgaans niet in zo’n hippe legging rond, want dat kan gewoon echt niet met mijn maat, maar dit was mijn nieuwste yoga outfit die geshowd moest worden.

In de eerste week is het me, ondanks dat het een hele drukke week was, gelukt om twee keer te sporten. Ik ben één keer naar een crossfit les geweest en één keer naar een pilates les. Ik had drie keer in die week willen sporten, maar mijn schema stond het gewoon echt niet toe. Gelukkig ben ik niet altijd zo druk. Wat eten betreft ging het me eigenlijk heel goed af, ik had meer moeite met het op tijd naar bed gaan om voldoende slaap te krijgen. Ik mag van mezelf maximaal 1 snoepje per dag, maar ik denk dat ik in de afgelopen week in totaal misschien twee keer gesnoept heb. Vaker had ik er gewoon geen zin in. Ik ben in deze week 600 gram afgevallen en ik heb 27 punten verdiend. Ik moet er wel bij zeggen dat ik sinds zondag ziek ben (griepje) en dat ik zondag vergeten ben een puntenlijstje te maken.

Grokker

Omdat ik snel weer beter wil zijn besloot ik vandaag thuis een yogales te doen. Kennen jullie Grokker al? Grokker is een website die ik al een tijdje gebruik, voornamelijk omdat ze honderden yogalessen aanbieden, helemaal gratis. De website is niet echt geschikt voor je mobiel of tablet, maar dat vergeef ik ze graag want ze bieden echt zoveel awesome dingen aan. Naast yogalessen vind je er ook fitness lessen, kooklessen, een forum en écht nog heel veel meer. Maar terug naar de yogalessen (sorry, yogafan hier!), je kunt makkelijk zoeken naar wat je wil, de kortste lessen duren 5 minuten, maar ze bieden ook lessen aan van anderhalf uur en alles wat daartussen ligt. Dan kun je nog een moeilijkheidsgraad aangeven en specifiek zoeken naar dingen waar je aan wilt werken (bijvoorbeeld rugpijn, onzekerheid, gebrek aan energie) noem maar wat op en er is een yogales voor! En alle lessen worden gegeven door echte yogi’s. Is het al duidelijk dat ik echt, echt fan ben?
Vandaag deed ik een les van een uur, waarvan ik het filmpje graag met jullie zou willen delen, maar dat staat Grokker niet toe (toch nog een minpuntje dan). Maar jullie moeten me maar gewoon geloven als ik zeg dat ik me daarna stukken beter voelde. Al denk ik ook dat alle verse groente- en fruit sappen uit de slowjuicer enorm meehelpen.

Vorige week heb ik dus flink wat sapjes gemaakt, maar ik heb ook soep gemaakt met de slowjuicer! Vond ik zelf best een inventief plan. Mocht je geen slowjuicer hebben, ik denk dat je met een sapcentrifuge ook best deze heerljke winterse soep kunt maken die barst van de vitamientjes. Erg goed dus als je zelf tegen een griepje of verkoudheid aan zit. Ik was er de afgelopen dagen in ieder geval erg blij mee dat ik dit vitaminebommetje in de koelkast had staan.

    Recept Vitabomb soup

Ingrediënten:
– 2 tomaten
– 3 puntpaprika’s (ik had een rode, gele en oranje)
– 1 rode peper
– 1/2 zoete aardappel
– 2 tenen knoflook
– 1 bouillonblokje
– 1/2 liter water.

Bereiding:
Snijd alle groenten in stukjes en doe ze in je slowjuicer. (Wat er uit kwam smaakte overigens heerlijk als sap, nooit gedacht omdat ik echt kan walgen van tomatensap). Doe je sap in een soeppan, voeg het water en het bouillonblokje toe en verwarm totdat de soep heet is en het bouillonblokje opgelost is.

Tadaa! Je eigengemaakt, supergezonde en lekker soep.

Journey to health

In de afgelopen jaren heb ik mezelf wisselend heel goed en heel slecht behandeld. Het resultaat is dat ik  nu op een punt zit waarop ik vele kilo’s te zwaar ben en mijn conditie een dieptepunt heeft bereikt. En dat MOET veranderen (ik wil namelijk minimaal 100 worden, en dan ook nog zo gezond mogelijk zijn). Ondanks dat ik vele gezonde periodes heb gehad waarin ik zeker voldoende sportte en gezond at, wil dat gedrag maar niet bij me blijven plakken. En daarom ga ik het dit keer anders aanpakken.

image

Perfectionisme
Allereerst ga ik proberen mijn perfectionisme aan de kant te zetten (moeilijk, maar niet onmogelijk toch?).Perfectionisme zorgt bij mij altijd voor het ‘alles of niets’  effect. Je kent het wel, dat één snoepje alles verpest, dus je kunt net zo goed de hele zak leeg eten. Of dat 1 gemiste workout betekent dat je alles voor niks hebt gedaan. Door dit soort gedachten zit ik altijd in no-time weer vast in mijn oude gedrag en verandert er helemaal niks.
Daarom heb ik voor mezelf een punten systeem bedacht, dat zou moeten leiden tot beter gedrag zonder dat perfectionisme in de weg kan staan.

Puntensysteem
Elke dag kan ik punten verdienen door iets te doen, bijvoorbeeld sporten of gezond eten, en punten kwijt raken door dingen te doen die niet passen bij het gedrag dat ik me eigen wil maken, zoals snoepen, met de auto naar school gaan of workouts overslaan. Ik heb voor mezelf op dit moment 14 regels bedacht die betrekking hebben op voeding, beweging en ander gezond gedrag (bijvoorbeeld voldoende slaap krijgen). Per dag maak ik uit deze regels een selectie waar ik me die dag aan wil houden. Ik wil bijvoorbeeld 3 keer per week sporten, dus deze regel zal niet elke dag op mijn lijstje staan. Mijn lijstje voor vandaag zag er als volgt uit:

image

De dag is nog niet voorbij, dus hij is nog niet helemaal ingevuld, maar so far, so good he?

Beloning
Elke 50 punten die ik verdien zijn 5 euro waard. Daarnaast is elke verloren kilo 1 euro waard. Met het geld dat ik hiermee verdien kan ik sparen voor iets leuks, de enige regel die hierbij hoort is dat het geen snoep of ongezonde voeding mag zijn. De punten maken zichtbaar dat je het, ondanks dat snoepje, toch best goed doet.

image

Motivatie
Om mezelf, en ik hoop jullie ook, verder te motiveren zal ik regelmatig een update plaatsen met voorbeelden van de workouts die ik doe en mijn puntenplanningen. Eén keer per maand zal ik schrijven over mijn voortgang (als ik het aandurf misschien zelfs wel met foto’s).

Ik zou het erg leuk vinden als er mensen zijn die mee willen doen, geef vooral aan wat je daarvoor nodig hebt! Heb je bijvoorbeeld behoefte aan filmpjes of foto’s van workouts die je thuis kunt doen zonder fitnessmateriaal? Wil je graag gezonde recepten? Of zie je liever een eetdagboek? Laat het me vooral weten, want ik wil deze uitdaging ook vooral heel erg vormgeven op een manier dat jullie er ook wat aan hebben. Ook als je niet meedoet met een puntensysteem, maar wel gezonder zou willen leven hoor ik graag wat je zou willen zien/lezen.

Voortgang #1
En om dan meteen maar een start te maken met de voortgangsupdates, vandaag op de eerste dag van mijn gezonde gedrag weeg ik 88,9 kilo. Een gezond gewicht bij mijn lengte volgens het BMI zou 74 kilo zijn. Nu heb ik zo mijn bedenkingen over het BMI, maar ik denk dat 74 zeker geen slecht gewicht voor mij zou zijn,  dus daar zou ik graag naar toe werken.