Journey to health

In de afgelopen jaren heb ik mezelf wisselend heel goed en heel slecht behandeld. Het resultaat is dat ik  nu op een punt zit waarop ik vele kilo’s te zwaar ben en mijn conditie een dieptepunt heeft bereikt. En dat MOET veranderen (ik wil namelijk minimaal 100 worden, en dan ook nog zo gezond mogelijk zijn). Ondanks dat ik vele gezonde periodes heb gehad waarin ik zeker voldoende sportte en gezond at, wil dat gedrag maar niet bij me blijven plakken. En daarom ga ik het dit keer anders aanpakken.

image

Perfectionisme
Allereerst ga ik proberen mijn perfectionisme aan de kant te zetten (moeilijk, maar niet onmogelijk toch?).Perfectionisme zorgt bij mij altijd voor het ‘alles of niets’  effect. Je kent het wel, dat één snoepje alles verpest, dus je kunt net zo goed de hele zak leeg eten. Of dat 1 gemiste workout betekent dat je alles voor niks hebt gedaan. Door dit soort gedachten zit ik altijd in no-time weer vast in mijn oude gedrag en verandert er helemaal niks.
Daarom heb ik voor mezelf een punten systeem bedacht, dat zou moeten leiden tot beter gedrag zonder dat perfectionisme in de weg kan staan.

Puntensysteem
Elke dag kan ik punten verdienen door iets te doen, bijvoorbeeld sporten of gezond eten, en punten kwijt raken door dingen te doen die niet passen bij het gedrag dat ik me eigen wil maken, zoals snoepen, met de auto naar school gaan of workouts overslaan. Ik heb voor mezelf op dit moment 14 regels bedacht die betrekking hebben op voeding, beweging en ander gezond gedrag (bijvoorbeeld voldoende slaap krijgen). Per dag maak ik uit deze regels een selectie waar ik me die dag aan wil houden. Ik wil bijvoorbeeld 3 keer per week sporten, dus deze regel zal niet elke dag op mijn lijstje staan. Mijn lijstje voor vandaag zag er als volgt uit:

image

De dag is nog niet voorbij, dus hij is nog niet helemaal ingevuld, maar so far, so good he?

Beloning
Elke 50 punten die ik verdien zijn 5 euro waard. Daarnaast is elke verloren kilo 1 euro waard. Met het geld dat ik hiermee verdien kan ik sparen voor iets leuks, de enige regel die hierbij hoort is dat het geen snoep of ongezonde voeding mag zijn. De punten maken zichtbaar dat je het, ondanks dat snoepje, toch best goed doet.

image

Motivatie
Om mezelf, en ik hoop jullie ook, verder te motiveren zal ik regelmatig een update plaatsen met voorbeelden van de workouts die ik doe en mijn puntenplanningen. Eén keer per maand zal ik schrijven over mijn voortgang (als ik het aandurf misschien zelfs wel met foto’s).

Ik zou het erg leuk vinden als er mensen zijn die mee willen doen, geef vooral aan wat je daarvoor nodig hebt! Heb je bijvoorbeeld behoefte aan filmpjes of foto’s van workouts die je thuis kunt doen zonder fitnessmateriaal? Wil je graag gezonde recepten? Of zie je liever een eetdagboek? Laat het me vooral weten, want ik wil deze uitdaging ook vooral heel erg vormgeven op een manier dat jullie er ook wat aan hebben. Ook als je niet meedoet met een puntensysteem, maar wel gezonder zou willen leven hoor ik graag wat je zou willen zien/lezen.

Voortgang #1
En om dan meteen maar een start te maken met de voortgangsupdates, vandaag op de eerste dag van mijn gezonde gedrag weeg ik 88,9 kilo. Een gezond gewicht bij mijn lengte volgens het BMI zou 74 kilo zijn. Nu heb ik zo mijn bedenkingen over het BMI, maar ik denk dat 74 zeker geen slecht gewicht voor mij zou zijn,  dus daar zou ik graag naar toe werken.

5 thoughts on “Journey to health

  1. Oo wat goed! Ik ben ook gezonder aan het eten. Zat al lange tijd tegen de bovengrens van voor mij gezond bmi aan – tegen de 76 kg, terwijl ik liever onder de 70 weeg. Nu eet ik zoveel mogelijk groente en peulvruchten, vaker salade als lunch bv, of gewoon dipgroente met hummus als ik trek heb. En geeeeen suiker, dat triggert mij enorm. Ook probeer ik vaker te sporten. Zet hem op!

  2. Go Laura! You can do it! 😀
    Ik heb gelukkig een gezond gewicht, maar ik mag ook wel wat aan sport gaan doen, hihi.

  3. Pingback: Update #2 en simpele soep | de wannabe vegan

  4. Pingback: Vastentijd | de wannabe vegan

Geef een reactie

