Fat, sick & nearly dead

Nee, dit gaat niet over mij of de staat van mijn gezondheid. Gelukkig. Fat, sick & nearly dead is de titel van een documentaire die ik vorige week op Netflix zag en die best wat indruk op me heeft gemaakt.

Fat, sick & nearly dead

In deze documentaire volg je Joe, een Australiër met flink overgewicht en aardig wat gezondheidskwaaltjes. Hij slikt een aardige hoeveelheid medicijnen, maar wil het liefst weer gezond zijn zonder medicijnen te hoeven gebruiken. Hij is van mening dat hij dit kan bereiken door een ander eetpatroon aan te nemen. Om dit te bereiken start hij met 60 dagen sapvasten. En dat is het punt waarop ik deze documentaire bijna weer uitzette.

Ik ben niet bepaald een fan van sapvasten. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ervan overtuigd dat je heel veel voedingsstoffen uit sappen kunt halen en dat dit een awesome kick-off van een nieuwe levensstijl kan zijn, mits je dit niet langer dan een paar dagen achter elkaar doet. Maar deze beste man wou dit dus 60 dagen lang gaan doen. Voornamellijk omdat je amper vetten binnen krijgt tijdens zo’n kuur ben ik er huiverig voor. Ook al zijn we met zijn allen door de media geïndoctrineerd tot het geloven dat vet slecht voor je is en je dik maakt, je kunt absoluut niet zonder! Heel simpel uitgelegd wordt vet in je lichaam ingezet als geleider waardoor de cellen in je lichaam boodschappen aan elkaar door kunnen geven. Je hebt het dus letterlijk nodig om te kunnen leven.

Maar goed, terug naar de documentaire. Ik bleef kijken, ik weet niet of het het leuke Australische accent was of de leuke tekenfilmpjes waarmee de documentaire werkte om dingen op een grappige manier uit te leggen. Ik was geïntrigeerd. Joe gaat naar Amerika om zijn sapkuur te doen. De eerste 30 dagen verblijft hij op één plek, de 30 dagen daarop trekt hij rond. Overal neemt hij zijn sapcentrifuge mee naartoe, hij heeft zelfs een sapcentrifuge op een accu aangesloten in zijn auto zodat hij mensen die hij tegen komt op zijn reis een versgemaakt sapje kan laten proeven. En hij spreekt veel mensen. Veel mensen zijn geïnteresseerd, en hij weet zelfs mensen te inspireren hetzelfde te doen als hij. Tijdens zijn sapkuur staat Joe onder controle van dokter Fuhrman, die bekend is om zijn werk in, en boeken over voeding en gezondheid. Na de sapkuur eet Joe alleen nog maar plantaardig voedsel. Je ziet Joe veranderen van een man met ernstig overgewicht naar een gezonde man, die geen medicijnen meer hoeft te gebruiken (sorry, spoiler, maar dit was makkelijk te raden toch?)

Door deze documentaire ben ik (nog) beter na gaan denken over wat ik eet. Verschrikkelijk veel eten komt in een pakje en is bewerkt. Dit brengt heel wat teweeg in je lijf, zonder dat je dit direct merkt. En wanneer je het eindeijk wel merkt kan het al veel te laat zijn om er wat aan te doen. Maar Joe is niet de enige persoon in deze documentaire die mij tot inzichten heeft gebracht. Joe weet iemand te inspireren zijn pad te volgen, en ook hij wordt gevolgd in deze documentaire. Ik ga jullie niet vertellen hoe het verhaal van deze persoon verloopt want ik heb er zelf enorm veel plezier aan beleefd hiernaar te kijken en ik hoop dat jullie dat ook gaan doen! Als je aan het twijfelen bent of plantaardig eten nou wel zo goed voor je is, of je hebt even nieuwe motivatie nodig om het vol te houden (want gezond eten in een wereld vol verleidingen is nou eenmaal verschrikkelijk moeilijk vol te houden) dan raad ik je ook echt aan om deze docu te kijken.

Mocht je je nou echt geïnspireerd voelen, dan is er ook nog een website van Joe waarop je veel informatie kunt vinden, maar ook recepten voor sap en maaltijden, foto’s en verhalen van mensen die het gedaan hebben en nog veel meer.

2 thoughts on “Fat, sick & nearly dead

  1. Pingback: Sapvasten, I did it! | de wannabe vegan

Geef een reactie

