Hachee met aardpeer (recept)

Zo, nog even een superlekker recept voor het weekend!

Eerder dit jaar stak ik in mijn moestuin aardperen in de grond, maar ik had echt geen idee of ik ze überhaupt zou lusten. Ik heb gelezen dat je ze het beste pas kunt oogsten nadat het gevroren heeft, en dat was nog niet gebeurd toen ik een bak met aardperen bij de AH tegenkwam. Ik was inmiddels zo benieuwd naar de smaak dat ze wel mee naar huis móesten.

Een aardpeerbaby die ik eerder dit jaar pootte

Een aardpeerbaby die ik eerder dit jaar pootte

Tja, toen had ik dus een bak aardperen in huis en geen idee wat ik daarvan moest maken. Een aardpeer ziet er een beetje vreemd uit, met allemaal knobbels en een soort geschubde schil en ik had geen idee hoe het zou smaken. Google resultaten kwamen niet verder dan een ‘nootachtige’ smaak, daar kon ik dus ook niet veel mee. Dus ik ging op smulweb op zoek naar een recept. En na heel veel suffe recepten kwam ik een recept tegen voor vegetarische hachee met aardperen! Met een paar kleine aanpassingen was het vegan en het smaakte echt heerlijk! Eerlijk is eerlijk, het smaakte niet als hachee, maar zeker net zo lekker. En ook niet verkeerd, we kunnen er met zijn tweeën drie keer van eten.

Ingrediënten

– 500 gram vegetarische rundreepjes (ik gebruikte vegan teriyaki stukjes)
– 250 gram champignons in kwarten
– 4 uien, gesnipperd
– 4 tenen knoflook, fijngesneden
– 1 middelgoot blikje tomatenpuree
– 4 eetlepels bloem
– 550 ml groente bouillon (zelf maken door 1 bouillontablet op te lossen in 550ml water)
– 400 gram aardperen, geschild en in schijfjes gesneden
– 200 gram wortelen, in blokjes gesneden
– 1,5 theelepel gedroogde tijm
– 4 laurierbladen
– peper
– 1 flesje La Trappe dubel
– zout

Bereiding

Verwarm wat olie in een grote diepe pan (bijvoorbeeld een soeppan) en bak hierin je vleesvervanger aan. Wanneer dit klaar is doe je het `vlees` in een schaal. Verwarm nog wat olie in de pan en bak hierin de uien en de champignons totdat de ui glazig (gelig) wordt. voeg nu de knoflook toe, roer goed door en voeg daarna de tomatenpuree toe. Roer totdat de tomatenpuree egaal verspreid is, zet het vuur lager en laat het gerecht 10 minuten met de deksel op de pan smoren. Voeg vervolgens de bloem toe en roer dit er goed door, let op dit kan klonteren, als je goed roert verdwijnen de ergste klonten wel. Giet nu de bouillon erbij en roer nog een keer goed door. Voeg je ‘vlees’, aardperen, wortelen en de kruiden toe en, je raadt het al, roeren maar. Breng aan de kook en schenk dan het bier in de pan, laat dit helemaal uitschuimen en roer dan nog een keer door. Wanneer het mengsel weer kookt zet je het vuur laag en leg je het deksel met een kier open op de pan. Laat het gerecht 35 minuten sudderen, vergeet niet af en toe te roeren.

Serveren met aardappelpuree en je hebt een heerlijk gerecht voor een donkere winteravond. Ook lekker met een biertje erbij 🙂

Geef een reactie

