Alwéér december

Ik had het nog niet heel erg door, maar we zitten alweer in de laatste maand van het jaar. Afgelopen zondag was de eerste advent en dat betekent dat we over minder dan vijf weken alweer in het nieuwe jaar zitten.
Nou doet dat me weinig, ik vind oud en nieuw een gezellig feest, maar 1 januari is toevallig gewoon de dag die volgt op 31 december. Een dag als alle andere dagen dus.

Maar toch heb ik het gevoel dat 2014 aan me voorbij geglipt is. Ik heb vooral veel herinneringen aan hard werken, veel klussen en veel studeren. Nee, erg mindful was dit jaar niet voor me. Natuurlijk zijn er veel leuke dingen gebeurd om ons heen, zo zijn er verschillende prachtige baby’s geboren, ontstonden er mooie relaties en waren er vele gezellige etentjes. Toch was ik nergens 100% met mijn hoofd bij. En daarom vind ik het mooi om dit jaar toch maar is wel stil te staan bij de jaarwisseling en het nieuwe jaar aan te grijpen om dingen anders te doen.

Het afgelopen jaar was hectisch. We hadden natuurlijk een huis gekocht waar verschrikkelijk veel in moest gebeuren, en zelfs nu zijn we daar nog druk mee. Ik had een half jaar lang geen les en een baan met onzekerheid. Daarom pakte ik al het werk aan dat ik kon krijgen waardoor ik soms veel meer werkte dan ik eigenlijk zou willen. En ik kon het natuurlijk ook niet laten om iedereen die ergens hulp bij nodig had te helpen. En sinds een maand voel ik me eigenlijk alleen nog maar doodmoe, ik denk dat mijn lichaam er nu de rem opgooit. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar kan ik ook niet echt iets noemen dat ik voor mezelf heb gedaan omdat ik het leuk vind, het tripje naar Londen uitgezonderd. De spaarzame keren dat ik met vrienden afsprak was ik vaak te moe of te druk in mijn hoofd met alles dat nog ‘moest’ dat ik er eigenlijk net zo goed niet bij had kunnen zijn (sorry jongens). Zelfs de tijd die ik met Mark doorbracht was vaak gevuld met ‘ik moet nog even dit’ of ‘dat moet echt nog even afgemaakt worden’, waardoor er uiteindelijk maar weinig tijd overbleef.

Gelukkig hoeven we in 2015 niet weer opnieuw een huis te verbouwen, en ook is er niemand die me verplicht zo veel te werken, dus volgend jaar kan ik het lekker allemaal anders doen. Maar daar kan ik ook natuurlijk nu al mee beginnen! Sinds een paar weken ben ik weer lekker aan het bloggen, wat ik heel leuk vind. Ik zou het waarschijnlijk zelfs nog leuk vinden als er niemand zou lezen (nouja, misschien 2 of 3 mensen), het schrijven is gewoon zo al leuk genoeg. Ik zou het wel fijn vinden als we het klussen zouden afmaken, maar ik heb inmiddels van zoveel mensen gehoord dat een huis eigenlijk nooit af is dat ik daar wel in ben gaan geloven (en ik heb ook een beetje ervaren dat voor alles wat je maakt of repareert iets anders weer kapot gaat). Ik zie het nu ook niet meer als één groot project, maar gewoon klusjes die moeten gebeuren. Dat maakt het een stuk beter te behappen.

Omdat december altijd een drukke maand is heb ik vlak voor de jaarwisseling nog een heerlijk rustpunt ingelast met Mark, wij hebben namelijk tickets gekocht voor “Moeder, ik wil bij de revue”. Dat betekent dat wij op 30 december lekker een dagje Utrecht ingaan om de stad en alle leuke winkeltjes te bekijken, lekker een hapje te eten en vervolgens het theater induiken.

Ook gaan we dit jaar proberen om de kerstmarkt in de de grotten in Valkenburg te bekijken. En op 31 december sta ik in de tuin oliebollen en allerlei anders te bakken voor de vrienden en familie die oud en nieuw met ons komen vieren. Daar kijk ik echt enorm naar uit, ik hou natuurlijk van bakken en op de flat kon oliebollen bakken echt niet (terwijl ik een fantastisch oud familierecept heb!), maar ik vind het nog veel toffer dat we eindelijk plek hebben om oud en nieuw met zoveel mensen op ons eigen plekje te vieren.

Maar niet alleen december zou met leuke dingen gevuld moeten worden. Een leuke activiteit voor het hele jaar door vind ik postcrossing (hier komt nog een blog over). Sinds vorige week heb ik deze hobby weer opgepakt en ik heb inmiddels een stapel kaarten in huis gehaald waar ik zeker een maand mee vooruit kan en ik heb al heel veel andere leuke kaartjes gespot.
Vanaf februari 2015 heb ik weer een half jaar geen les. Ik ben niet van plan om dan weer zoveel te gaan werken. Ik wil die tijd steken in het afmaken van ons huis, mijn blog en het maken van nieuwe recepten. Verder wil ik graag Frans leren (daar was ik eigenlijk vorig jaar al mee begonnen, maar in het afgelopen jaar heb ik er echt geen tijd meer voor gehad) en wil ik leren zentanglen, als ik dat zo goed schrijf. Mijn eerste creatie is al af, maar ik ben er nog niet heel tevreden over. Een goed excuus om lekker te oefenen dus.

Zentangle poesjes

Zentangle poesjes

Hoe hebben jullie het afgelopen jaar ervaren?

Foto credits: 1, 2, 3, 4

3 thoughts on “Alwéér december

  1. Mooi die Zentangle katjes! Ik had daar nog niet eerder van gehoord. Leuke plannen voor de aankomende feestdagen volgend jaar en fijn dat je dan ook wat meer tijd kunt nemen voor jezelf.

    • Er is nog zoveel meer moois te vinden aan zentangle werk! Ik bak er zelf natuurlijk niks van, maar het is wel heel erg ontspannend 🙂

  2. Pingback: De leukste kadootjes | de wannabe vegan

Geef een reactie

