Postcrossing en snailmail

Als je postcrossing nog niet kent moet je echt even doorlezen. Ken je het al wel? Dan mag je natuurlijk ook gewoon lekker mee lezen.

Ik doe nu zelf ongeveer anderhalf jaar aan postcrossing en heb het leren kennen dankzij Doke van on my way unknown. Voor degenen onder jullie die nu denken “ja leuk hoor, postcrossing, maar wat is dat dan?” nou niks meer dan snailmail!
Grapje hoor, snailmail is eigenlijk gewoon ouderwetse post en met postcrossing verstuur en ontvang je kaartjes, snailmailen dus. Het heet trouwens snailmail omdat het, in vergelijking met de moderne vormen van communicatie, nogal traag is. Simpel toch?

Het klinkt nog niet heel bijzonder he? Al vind ik het zelf wel altijd heel erg leuk om post te krijgen, zolang het niet die nare blauwe envelop is. Postcrossing haakt hier leuk op in door mensen over de hele wereld met elkaar in contact te brengen via kaarten. Op postcrossing kun je een account aanmaken en vervolgens kun je aangeven dat je een kaartje wilt versturen. Je krijgt dan een adres en wat persoonlijke informatie over de ontvanger en je bent klaar om je kaartje op te sturen. En het leuke is, voor elk kaartje dat je verstuurt, ontvang je er ook één. Zo heb ik nu een collectie kaartjes, gekregen van mensen over de hele wereld.

Mensen schrijven vaak hele verhalen op zo’n kaartje, over zichzelf, de stad waar ze wonen of het werk dat ze doen. Hartstikke leuk vind ik dat, alsof je even een blik in iemands leven krijgt. Ik heb tot nu toe nog maar 1 kaartje gekregen waar alleen een naam op stond. Maar dat was wel een kaartje met een konijntje erop, dat maakte veel goed (stiekem was het een haas, maar ach ze had haar best gedaan denk ik). En dat is ook zo leuk aan postcrossing, je kunt aangeven wat voor een soort kaartjes je graag zou ontvangen. Je bent natuurlijk niet verplicht om daar rekening mee te houden, maar het is wel heel leuk als jij kaartjes van dansende papegaaien leuk vind en die dan ook krijgt (niet mijn keuze hoor).

Op Pinterest zag ik dat er ook mensen zijn die hele kunstige zelfgemaakte kaartjes sturen, zoals deze:

en deze:

Zo’n mooie kaart heb ik zelf helaas nog niet gekregen, maar hoe gaaf zou dat zijn? Toch heb ik al wel heel wat echt mooie kaartjes gekregen. Het liefst zou ik ze allemaal ophangen, maar na een tijdje kom je dan gewoon muur tekort. Daarom ben ik op zoek naar een rek:

Hiermee kun je telkens je mooiste kaartjes tentoonstellen. Helaas zijn deze rekken best prijzig, dus ik hoop dat ik er een keer één bij de kringloop of op een rommelmarkt vind.

Wat ik ook echt heel leuk vind is het zelf uitzoeken van kaarten om te versturen. Er zijn flink wat websites te vinden die kaarten verkopen, maar stationery heaven is op dit moment echt favoriet bij mij. Van de week vond ik daar deze leuke set:

Een mooi doosje vol met allemaal minikaartjes, envelopjes en stickers. Dit wordt zeker weten mijn eerstvolgende postcrossing aankoop.

Versturen jullie nog wel is kaartjes per post? Of ben ik hopeloos ouderwets?

Foto credits: 1, 2, 3, 4 en 5

2 thoughts on “Postcrossing en snailmail

Geef een reactie

