Day Zero Project update #2 en kerstvakantie uit-tip

Niet zo heel lang geleden schreef ik al een Update voor mijn Day Zero Project en nu kan ik alweer iets van mijn lijstje afstrepen, daar wordt ik blij van. En jullie misschien ook wel, want het is meteen een leuke tip voor de komende dagen. Veel mensen zijn de komende dagen vrij en in de dagen voor kerstmis is het altijd fijn om nog even iets leuks te doen vind ik, daarom is dit afgestreepte doel meteen een leuke uit-tip!

Ik vertelde het al in deze post over december, ik wilde graag de kerstmarkt in Valkenburg bezoeken, en dan met name de kerstmarkt in de grotten. En dat deden we vorige week. Zomaar namen we allebei (Mark en ik dus) een woensdag vrij, stapten in de auto en reden naar Valkenburg. Door de stromende regen en drukke spits, maar ach we kwamen heel over en daar was het droog. We hadden besloten dat we de kerstmarkt in de gemeentegrot gingen bekijken. Dit is de grootste en oudste kerstmarkt die in de grotten van Valkenburg wordt gehouden, dus wij dachten dat dat dan ook wel de leukste zou zijn. Natuurlijk was het enorm druk in Valkenburg met toeristen van over de hele wereld. Valkenburg schijnt wereldwijd bekend te staan om de kerstmarkten en dat was te merken. Gelukkig hadden de grotten genoeg ruimte voor al deze mensen en kon je er makkelijk rond lopen.

Foto's maken in een grot is moeilijk.

Foto’s maken in een grot is moeilijk.

De kerstmarkt was erg gezellig aangekleed, maar ik kreeg wel een beetje de rommelmarktvibe. Er werden natuurlijk enorm veel kerstgerelateerde dingen verkocht, maar er stonden ook erg veel kramen met sieraden, kitsch, bloembollen, eten en drinken. En hoewel het buiten koud was, was het in de grotten warm en benauwd. We zijn er iets langer als een uur binnen geweest en toen wouden we er ook echt wel graag weer uit, dat klimaat was toch niet helemaal prettig. Daardoor hadden we natuurlijk heel veel tijd over, we hadden gedacht dat we uren in de grotten zouden zijn, maar die tijd hebben we goed besteed. Heel Valkenburg was in kerstsfeer en heel mooi versierd. We zijn op een verwarmd terras gaan zitten om wat te drinken, hebben nog even wat winkeltjes bekeken en aan het einde van de middag zijn we naar Maastricht gereden.

Ook Maastricht is helemaal mooi versierd en er is een kerstmarkt op de Vrijthof. Hier kochten we een kerstster voor Mark.

In Maastricht zit de winkel Waar, een heel leuk winkeltje vol duurzame kadootjes, zoals notitieboekjes die gemaakt zijn van olifanten poep of stoere tassen van brandweerslangen. Hier kocht ik de tony’s chocolonely pure chocolade met rozemarijn en sinaasappel eindelijk, die kon ik hier in de buurt nergens vinden.


Ik vind hem erg lekker, maar ik proef de rozemarijn er eigenlijk niet zo in, het is vooral de sinaasappel waardoor de chocola een smaakje krijgt.
Ook kocht ik thee, de ‘Dreams come true’ thee van Natural Temptation.


Dit is een bioloigische thee die belooft dat dromen uitkomen. Ik weet niet of dat waar is, ik kocht het pakje omdat ik het heel mooi vind. Ik heb de thee nu twee keer gedronken en hij smaakt best lekker, veel lekkerder dan de slaapthee’s die ik tot nu toe geprobeerd heb. Ik slaap de laatste tijd sowieso best aardig dus ik weet niet of de thee je nachtrust ook echt goed doet.

De kerstgrotten in Valkenburg bezoeken stond op nummer 45 in mijn Day Zero Project.

Afgelopen zondag bezocht ik trouwens ook nog de kerstmarkt in Münster, ook een leuke uittip, al is dit veel meer georienteerd op eten en drinken. Elke paar stappen staat er wel een glühwein of bockworstkraam. Als vegetariër of veganist kun je hier niet heel goed terecht, al stond er dit jaar voor het eerst een falafel kraam. Helaas kwamen we deze pas aan het einde tegen, net nadat ik een patatje gegeten had, anders was ik zeker voor de falafel gegaan.

Hebben jullie ook nog leuke uittips voor de kerstvakantie?

Foto credits: 1 en 2

Geef een reactie

