Sapvasten, I did it!

Inmiddels al weer ruim een maand geleden. Ik had Fat, sick and nearly dead gekeken en deed hier in mijn post daarover wat onbeproefde uitspraken, zoals dat je nooit genoeg vetten binnen kon krijgen tijdens het sapvasten, of dat je het zeker niet langer dan een paar dagen moet doen. Omdat ik vind dat je zulke uitspraken eigenlijk niet kunt doen als je het niet geprobeerd hebt heb ik in december, vlak voor kerst, 7 dagen gesapvast (dat is de voltooid verleden tijd van sapvasten toch?).

Mijn eerste zorg was dus dat ik niet voldoende vetten binnen zou krijgen. Gelukkig kan een slowjuicer noten verwerken, in tegenstelling tot een sapcentrifuge zoals die gebruikt werd in de documentaire. Ik heb daarom een aantal sapjes gemaakt van geweekte amandelen, maar ook van avocado’s. Het zijn dan niet heel veel verschillende vetten die je binnen krijgt, maar het is beter dan helemaal niks. Mijn tweede zorg was dat het al na een paar dagen geen gezondheidsvoordeel meer op zou leveren, maar juist een nadeel. Om dit te testen zou ik het dus zeven dagen vol moeten houden. Ik perstte meerdere liters sap per dag, zodat ik altijd een sapje kon nemen wanneer ik trek had. Ik heb mezelf geen restricties gegeven in de vorm van een maximaal aantal sapjes per dag of op vaste tijden een sapje nemen. Want om het vol te houden moet het vooral ook makkelijk zijn. Verder stapte ik elke dag op de weegschaal, wanneer ik meer dan een kilo per dag af zou vallen was dat mijn teken om er mee te stoppen.

De eerste 3 dagen ging het eigenlijk heel goed. Ik ben geen groot fan van groentesappen, maar omdat ik niks tekort wou komen ben ik hier toch mee gaan experimenteren en de eerste dagen kreeg ik deze ook prima weg. Maar daarna ging het me tegen staan. Ik kreeg de groentesappen haast niet weg, doorslikken was moeilijk en kokhalzen was geen uitzondering. Vanaf dag 5 nam ik daarom alleen nog maar fruitsappen en maakte ik 1 keer per dag een soort pudding van avocado en banaan (ook gewoon in de slowjuicer) en wat cacaopoeder om in ieder geval wel genoeg binnen te krijgen. Maar op dag 6 kreeg ik honger, en geen sapje kon die honger nog stillen. En ook op dag 7 had ik honger, de hele dag door. In de laatste 3 dagen stonden de fruitsapjes trouwens ook enorm tegen, van het kleinste vezeltje dat ik tegenkwam in een sapje begon ik al te kokhalzen dus het was echt een worsteling om voldoende binnen te krijgen. Verder merkte ik aan mezelf dat ik vermoeid raakte, verschrikkelijk slecht sliep, dat mijn hoofd, dat normaal al overloopt door interne drukte, nu niet eens meer van mij leek zo druk als het was en het kleine beetje concentratie waar ik normaal nog over beschik was verdwenen.

Ik heb het zeven dagen volgehouden, maar het was uiteindelijk meer een strijd dan een leuke uitdaging. Ik kan nu uit eigen ervaring zeggen dat sapvasten mij geen goed doet. Ik ben in die 7 dagen bijna 5 kilo afgevallen, maar daar hoef je het echt niet voor te doen, want na twee dagen normaal eten zit dat er alweer aan. Dat gewichtsverlies is niks anders dan je darmen die compleet leeg zijn en het vocht dat je bent verloren.

Ik heb sindsdien mijn slowjuicer nog maar twee keer weer gebruikt en beide keren werd ik beroerd van het sap. Ik denk dat ik mijn lichaam behoorlijk heb laten schrikken, wat ik erg jammer vind. Ik denk echt nog steeds dat juicen goed voor je is en een makkelijke manier om je eetgewoonten te verijken, en ik denk dat ik er gewoon langzaam weer aan moet wennen om het op te nemen in mijn gewoontes.

Foto credits: 1

3 thoughts on “Sapvasten, I did it!

  1. Ahh, zonde! Maar altijd goed naar je lichaam luisteren :). Toch knap dat je het ondanks de strijd nog vol hebt kunnen houden, ik had allang drie zakken chips naar binnen gewerkt haha!

Geef een reactie

