Pinterest Friday: Pindakaas en chocola

Toen ik in oktober met Mark in Londen was at ik elke dag Reese’s peanut butter cups.

Je kunt ze hier ook kopen, maar ze zijn zo verschrikkelijk duur dat ik dat zonde vind van mijn geld. Maar ze zijn wel verslavend lekker, dus ik moest op zoek naar een alternatief! Ik geloof trouwens dat ze ook niet vegan zijn, nog een reden om ze te laten liggen.

Gelukkig is er Pinterest en zijn er heel veel mensen die mijn liefde voor chocolade en pindakaas delen. Ik vond een recept voor een raw vegan peanut butter cheesecake, die ook nog is perfect past in mijn vastentijd! Het recept vind je hier.

Zo ziet de taart er bij het recept uit:

En zo is mijn taart geworden:
IMG_0920

Misschien (zeker weten) niet zo mooi als het origineel, maar wel heel lekker! Vooral die peanut butter cups bovenop, maar daar ging het natuurlijk ook om. Ik kon overigens nergens van die mini cupcake vormpjes vinden op de cups in te maken, dus ik gebruikte mijn ijsblokjesvorm die ik ook al eerder voor superlekkere bonbons heb gebruikt.

IMG_0924

De onderkant van elk cupje is van siliconen, waardoor je je snoepjes er makkelijk uit kunt duwen.

Met dit soort lekkerheden kom ik mijn vastentijd wel door!

Foto credits: 1, 2

Advertenties

Vastentijd

Afgelopen weekend vierde Nederland carnaval. Mark en ik hebben ons verscholen in Duitsland waar we op Valentijnsdag de verjaardag van zijn moeder vierden. Ik denk niet dat je twee mensen gaat vinden die een grotere afkeer hebben van carnaval dan wij. En ik kom nog wel uit een Katholiek gezin! Maar zo weinig als ik in god geloof (helemaal niet), zo weinig heb ik ook met carnaval.

Vorige week vroeg een collega of ik mee wou doen met vasten. Alles in mij schreeuwde meteen nee, ik vier geen carnaval, ik geloof niet in god, waarom zou ik gaan vasten? Zij vierde ook geen carnaval, maar is wel van mening dat we met zijn allen eigenlijk veel te veel eten van wat niet goed voor je is. Ik dacht terug aan mijn goede voornemens, mijn plan om alles beter te gaan doen wat gezondheid betreft en hoewel ik daar nog steeds mee bezig ben, smokkel ik heel vaak. Ik dacht aan alle keren dat ik de regels zo wist te buigen dat ik toch kon snoepen (vaker dagelijks dan wekelijks) en de schuldgevoelens die dat meebrengt en voor ik het wist zei ik ‘Ja, ik doe mee!’

Het idee is dat we 40 dagen lang, tot pasen, niet snoepen en geen alcohol drinken. Ik, altijd op zoek naar een uitdaging, trek het iets verder. 40 dagen geen suiker (dat wil zeggen toegevoegde, geraffineerde suikers), geen alcohol, geen chips, koekjes, snoepjes en ga zo maar door. En ik wil weer proberen volledig vegan te eten. Maar wel met twee uitzonderingen. Op 25 februari is Mark jarig en op 1 maart viert hij zijn verjaardag, en dan wil ik met hem proosten en een gebakje eten. Maar verder wordt het dus even back-to-basic.

Ik hoop dat dit me zal motiveren om weer op een gezondere manier met voeding om te gaan en om weer wat meer de keuken in te duiken voor salades en gezonde maaltijden. Afgelopen weekend testte ik alvast een raw vegan taart die helemaal binnen de leefstijl van de komende 40 dagen past, het recept vond ik op Pinterest en zal ik vrijdag met je delen.

Foto credits: 1

Maak stress je bitch #3: stress mindful

Mindfulness is een hippe term waar je nog net niet mee doodgegooid wordt. In bijna elk tijdschrift en op elke zichzelf respecterende website zul je wel ergens de term mindfulness voorbij zien komen. Ook tijdens mijn opleiding kwam ik het veel tegen, en ik merk dat het in steeds meer opleidingen wordt gebruikt.

Een goede ontwikkeling dus. Al heb ik zelf altijd het idee dat ik doof en blind wordt van dit soort hypes. Als ik een hype woord zie, lees ik meteen al niet meer waar het over gaat en als ik het hoor op radio of tv verdwijn ik vaak snel in gedachten. Niet omdat ik dat wil hoor, maar zo werkt mijn hoofd blijkbaar. In het geval van mindfulness is dat best jammer, want het is zo ontzettend nuttig.

Wat heb je aan mindfulness als je gestressed bent? Vorige week deelde ik een filmpje over stress met jullie, waarin uitgelegd wordt dat stress niet per se slecht voor je hoeft te zijn. Hoe slecht stress voor jou is, hangt af van je ideeën over stress en de gevolgen ervan. Mindfulness kan je helpen om deze ideeën toe te passen. Mindfulness staat voor leven in het nu, in het geval van stress: je niet laten leiden door die stress.

Wanneer we stress ervaren is het makkelijk en vaak zelfs vanzelfsprekend je hieraan over te geven, vaak betekent dit dat je gedachten bij de oorzaak van je stress liggen, bijvoorbeeld een tentamen, sollicitatiegesprek, spannende presentatie enz.. Hierdoor maak je niet bewust mee wat er op dit moment in je leven gebeurt en verspil je veel tijd aan dat ene event waar je toch niks aan kunt veranderen.

Maar hoe moet je daar nou mindful mee omgaan? Ik ga jullie nu geen ingewikkelde les in mindfulness geven (want daar ben ik echt niet pro genoeg voor), maar dit zijn de dingen die mij helpen:
1. Wanneer ik merk dat ik opga in een negatief gevoel, zoals stress, neem ik de tijd om daar even bij stil te staan. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te mediteren, zelf zoek ik een rustig plekje op en adem even goed diep in en uit en probeer me bewust te worden van wat ik precies voel en denk.
2. Ik vraag mezelf af wat de oorzaak is.
3. Dan vraag ik me af of er iets is wat ik kan doen om die oorzaak weg te nemen.
4. Wanneer dat kan doe ik dat, wanneer dat niet kan stel ik mezelf de volgende vragen (en hier wordt het echt mindful!)
5. Wat ik nu voel, zorgt ervoor dat ik niet kan leven in het nu. Is er iets dat ik op dit moment kan doen om de situatie te verbeteren?
6. Is het echt nodig om me zo te voelen? Hoe helpt mij dat?
7. Welke gedachten kunnen mij helpen?

In alle eerlijkheid, ik heb er flink op moeten oefenen om bovenstaande stappen zelf uit te kunnen voeren hoor, maar ik heb er wel ontzettend veel aan. Zo heb ik al heel wat nachtrust veilig gesteld met deze methode. Stress uit zich bij mij vaak ’s nachts, wat betekent dat ik lig te tobben en niet kan slapen. De vraag ‘is er iets wat ik op dit moment kan doen om de situatie te verbeteren?’ heeft dan bijna altijd hetzelfde antwoord, want midden in de nacht is er vaak niet heel veel dat ik kan doen. Alleen al daardoor ebt de stress vaak weg, en wanneer ik mezelf dan vertel dat ik me waarschijnlijk beter voel na een nacht goed slapen dan na een nacht lang tobben ben ik vaak zo in dromenland.

Stap 7 is trouwens erg belangrijk, maar ook meteen de moeilijkste. Hoewel het moeilijk te geloven is, zijn het vaak je eigen gedachten die emoties en gevoelens veroorzaken. Het herkennen en aanpassen van deze gedachten kan je daarom enorm helpen, maar er zit een addertje onder het gras. De gedachten die je hebt, zijn gedachten die je al jarenlang gebruikt en die verander je niet zomaar. Gelukkig is daar een hele goede methode voor, namelijk de RET. Maar omdat deze post belachelijk lang zou worden als ik dat hier zou uitleggen schuif ik dat door naar maak stress je bitch #4.

De tip van deze week is: Probeer de bovengenoemde stappen is door te lopen wanneer je merkt dat je stress hebt en raak vooral niet ontmoedigd als het in eerste instantie helemaal niks voor je lijkt te doen. Je zult merken dat het beter gaat werken voor je als je het vaker toepast.

Bonustip: Soms raak ik zo verloren in stress dat ik in paniek raak en vergeet dat er überhaupt iets is dat ik er tegen kan doen. Daarom heb ik Mark ook verteld over deze manier van stress reguleren, en wanneer ik bijna aan het hyperventileren sla vraagt hij mij vaak: ‘Zeg schatje, denk is even na, is er iets dat je op dit moment zou kunnen doen om de situatie beter te maken? En zo ja of nee, is het dan nodig dat je je zo druk maakt?’ Dan herinner ik me weer wat ik kan doen en krijg ik de situatie weer onder controle. Dus vertel je partner of beste vriend/vriendin dat dit je kan helpen, zodat ze jou kunnen helpen als je het even kwijt bent.

Maak stress je bitch #2: de gevolgen van stress

Vorige week schreef ik over het tentamen dat ik niet gehaald heb, en dat ik naar aanleiding daarvan een serie over stress ga schrijven, en vooral hoe je stress de baas wordt.

Waarom zou je stress eigenlijk de baas willen worden? We weten allemaal dat stress heel slecht voor je is toch? Maar is dat wel echt zo? Dit TED filmpje zag ik begin vorig jaar voor het eerst, en ik heb het sindsdien al best vaak gekeken:

Stress hoeft dus echt niet per se slecht voor je te zijn. Zoals eigenlijk elk proces in je lichaam dient ook stress een doel, bijvoorbeeld als voorbereiding op een spannende situatie. Maar of het ‘slecht’ of ‘goed’ voor je is hangt dus heel nauw samen met de ideeën die je hebt over stress. En laten we nou met zijn allen geleerd hebben dat stress slecht is voor je.

Wanneer jij denkt dat stress slecht is voor je, kan het nogal wat gevolgen hebben, buiten het vervelende gevoel dat stress geeft. Zo kan stress leiden tot slapeloosheid (wat ook weer veel gevolgen heeft), concentratie gebrek, vreetbuien of juist een gebrek aan eetlust, moodswings, aankomen, afvallen en het kan een aanslag zijn op je immuunsysteem, hart- en vaatstelsel en je algehele gezondheid. Ook kan (langdurige) stress zich gaan uitten in lichamelijke ongemakken zoals bijvoorbeeld rugpijn, buikpijn, misselijkhied of hoofdpijn.

Ik weet dat het heel moeilijk is om de ideeën die je ergens over hebt zomaar om te gooien, en dus is het heel moeilijk om je voor te gaan stellen wat de dame in het filmpje vertelt en zodoende meer profijt en minder last van stress te krijgen. In deze serie ga ik je daarom elke week wat tips geven om beter met stress om te gaan. Niet te veel in één keer, zodat je het rustig kunt oefenen, en al helemaal geen onmogelijke dingen.

Mijn tip van deze week is: kijk het filmpje rustig nog een paar keer, bijvoorbeeld wanneer je merkt dat de stress je teveel wordt. ik doe dat ook vaak met dit filmpje, want al neem ik al haar goede advies ter harte, wanneer ik tot aan mijn oren in een stressvolle situatie zit komt het gewoon niet meer in me op. Tip twee is daarom, schrijf in je agenda, bulletjournal, briefje in je portemonnee of iets anders dat je vaak bij je hebt de anti-stress tips op waar jij wat aan hebt. Uit het filmpje kun je bijvoorbeeld meenemen dat stress niet slecht voor je hoeft te zijn, het bereid je lichaam voor op een situatie die jij zeker weten aankunt, door je alert te maken en de zuurstoftoevoer naar je brein te vergroten.

Winnaar Slow!

Afgelopen zaterdag startte ik een winactie waarbij je het boek Slow! kon winnen.

Slow

En vandaag mag ik de winnaar bekend maken!

Ik vind het echt super dat er zoveel mensen mee hebben gedaan, maar (helaas) ik mag maar één exemplaar van het boek weggeven. Wil je het boek toch heel graag hebben? Dan kun je het zelf kopen bij Versapers voor €19,95.

Heb je geen slowjuicer, maar wil je er wel graag één? Die geef ik niet weg helaas, maar de laatste tijd heb ik veel wedstrijden van Versapers voor bij zien komen waarbij je er één kunt winnen. Gewoon een tip van mij, dus houd ze in de gaten.

En dan nu, de winnaar. Menno! Jij wint het mooie boek Slow! Van harte gefeliciteerd. Ik neem contact met je op en zorg ervoor dat het boek zo snel mogelijk naar je toe komt.

Alles komt goed (Maak stress je bitch #1)

Dat ene hele belangrijke tentamen waar ik me vorige week zo druk om maakte heb ik dus niet gehaald. Maar ik voel me wel weer een les wijzer.

Wat blijkt? Ik ben gezakt en de wereld draait gewoon door! Natuurlijk wist ik dat van te voren ook wel, dat de wereld door zou draaien, maar mijn leven is maanden lang beheerst door dat ene helse tentamen. Stress was me goed de baas en dat zorgde voor slapeloze nachten, boze buien, huilbuien, hele negatieve gevoelens en eigenlijk een demper op alles. En nu de uitslag bekend is valt er een last van mijn schouders. Ik mag nu niet beginnen aan mijn master, en in mijn tijd van stress leek het leven uitzichtloos als de situatie zo zou verlopen, maar nu de stress verdwenen is barst ik ineens weer van de ideeën en kijk ik uit naar wat er nu op mijn pad gaat komen (nou ja, meer welk pad ik nu weer op ga zoeken eigenlijk).

Omdat het een beetje mosterd na de maaltijd is, dat stressloze gevoel, en omdat ik weet dat heel veel mensen hier last van hebben, ga ik de komende weken posten over: “maak stress je bitch!” want ja, stress moet je gewoon niet de baas worden. Jij moet stress de baas zijn, en daar ga ik je mee helpen! Elke dinsdag komt er een nieuwe post online met anti-stress tips uit bijvoorbeeld de psychologie, mindfulness of (jaja) het gezonde verstand!

Foto credits: 1