Maak stress je bitch #2: de gevolgen van stress

Vorige week schreef ik over het tentamen dat ik niet gehaald heb, en dat ik naar aanleiding daarvan een serie over stress ga schrijven, en vooral hoe je stress de baas wordt.

Waarom zou je stress eigenlijk de baas willen worden? We weten allemaal dat stress heel slecht voor je is toch? Maar is dat wel echt zo? Dit TED filmpje zag ik begin vorig jaar voor het eerst, en ik heb het sindsdien al best vaak gekeken:

Stress hoeft dus echt niet per se slecht voor je te zijn. Zoals eigenlijk elk proces in je lichaam dient ook stress een doel, bijvoorbeeld als voorbereiding op een spannende situatie. Maar of het ‘slecht’ of ‘goed’ voor je is hangt dus heel nauw samen met de ideeën die je hebt over stress. En laten we nou met zijn allen geleerd hebben dat stress slecht is voor je.

Wanneer jij denkt dat stress slecht is voor je, kan het nogal wat gevolgen hebben, buiten het vervelende gevoel dat stress geeft. Zo kan stress leiden tot slapeloosheid (wat ook weer veel gevolgen heeft), concentratie gebrek, vreetbuien of juist een gebrek aan eetlust, moodswings, aankomen, afvallen en het kan een aanslag zijn op je immuunsysteem, hart- en vaatstelsel en je algehele gezondheid. Ook kan (langdurige) stress zich gaan uitten in lichamelijke ongemakken zoals bijvoorbeeld rugpijn, buikpijn, misselijkhied of hoofdpijn.

Ik weet dat het heel moeilijk is om de ideeën die je ergens over hebt zomaar om te gooien, en dus is het heel moeilijk om je voor te gaan stellen wat de dame in het filmpje vertelt en zodoende meer profijt en minder last van stress te krijgen. In deze serie ga ik je daarom elke week wat tips geven om beter met stress om te gaan. Niet te veel in één keer, zodat je het rustig kunt oefenen, en al helemaal geen onmogelijke dingen.

Mijn tip van deze week is: kijk het filmpje rustig nog een paar keer, bijvoorbeeld wanneer je merkt dat de stress je teveel wordt. ik doe dat ook vaak met dit filmpje, want al neem ik al haar goede advies ter harte, wanneer ik tot aan mijn oren in een stressvolle situatie zit komt het gewoon niet meer in me op. Tip twee is daarom, schrijf in je agenda, bulletjournal, briefje in je portemonnee of iets anders dat je vaak bij je hebt de anti-stress tips op waar jij wat aan hebt. Uit het filmpje kun je bijvoorbeeld meenemen dat stress niet slecht voor je hoeft te zijn, het bereid je lichaam voor op een situatie die jij zeker weten aankunt, door je alert te maken en de zuurstoftoevoer naar je brein te vergroten.

Advertenties

One thought on “Maak stress je bitch #2: de gevolgen van stress

  1. Pingback: Maak stress je bitch #3: stress mindful | de wannabe vegan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s